De første nettpublikasjonen begynte å lage sine sider i HTML og det har man fortsatt med - til tross for de svært begrensede mulighetene HTML gir på layout. Enkelte har forsøkt seg med Acrobat-kopier av papirpublikasjoner, men dette har ikke blitt noen suksess.
Det er en ny aktør - Zinio - som nå vokser kraftig. Det er langt frem, men over 300 publikasjoner bruker nå Zinio-programvare for la kunder laste ned og lese digitale versjoner av forskjellige publikasjoner.
Den store forskjellen på Acrobat og Zinio er at sistnevnte stabler sidene som i et blad og med en animasjon får man vist at man blar fra side til side. Men Zinio gir alle fordelene HTML-sider gir med hyperleker, søk og zoom-muligheter.
Nå har Zinio fått inn en ny prestisjekunde som understreker utviklingen. Playboy offentliggjorde i går at selskapet skal begynne å selge hele bladet sitt i digitalt format, skriver Cnet. Playboy mener at stadig flere blir vant til å lese på skjerm og er villig til å kjøpe digital-versjoner av blader.
Forlag kan spare store penger på digitale blader, for trykking og porto er dyrt. Foreløpig er det primært amerikanske blader som har skapte en Zinio-marked. Men i motsetning til mange andre aktører sier Playboy at den digitale versjon vil koste det samme som papirversjonen.