I den årlige omdømmeundersøkelsen RepTrak Norge som utføres av Apeland Informasjon, Reputation Institute og Handelshøyskolen BI går NextGenTel og Telenor mest fram blant telekomselskapene.
Disse selskapene har tidligere hatt et dårlig rykte og omdømme som en følge av mangelfull kundeservice, men det er en trend de er i ferd med å snu.
Både Telenor og Nextgentel har siste år gjennomført en rekke tiltak for å bedre kundeservicen, og dette er også selskapene som går mest fram på årets omdømmeundersøkelse.
Nextgentel har eksempelvis fornyet hele ledelsen på kundeservice, økt bemanningen og forbedret kundeinformasjonen. De vant også en egen pris nylig der de ble kåret til "best på kundeservice".
Les også:
- [08.05.2012] Apple best likt
- [18.12.2008] Ulovlig billig-kampanje fra Chess
- [07.05.2008] NextGenTel best på kundeservice
Omdømmescore | |||
Selskap | 2007 | 2006 | Endring |
---|---|---|---|
Nextgentel | 44,2 | 51,8 | +7,6 |
Telenor | 56,0 | 61,6 | +5,6 |
Netcom | 60,0 | 64,4 | +4,4 |
Chess | 65,2 | 66,8 | +1,6 |
Tele2 | 57,6 | 57,7 | +0,1 |
Mobilselskapet Chess er kanskje mest kjent for å være Idar Vollvik's selskap. Han var svært aktiv i mediene, og det var med på å gjøre mobilselskapet godt kjent. Effekten har avtatt noe etter at selskapet ble solgt. Fremdeles er Chess best likt, i følge undersøkelsen, men avstanden til både Netcom, Telenor og Nextgentel skrumper.
Som bransje har telekom slitt med omdømmet sitt. Få kunder har noen form for relasjon til teleleverandøren med mindre noe er galt. Det forventes at det skal virke, og den negative effekten blir ekstra stor hvis den ikke gjør det, og brukerstøtten ikke fungerer tilfredsstillende.
- Hvis vi skal driste oss med et generelt råd til telekomaktører, må det vært at de må bli flinkere til å innlede en dialog når kunden er i en mer "positiv modus" - ikke bare når kunden er sint, sier Christian Jahr i Apeland Kommunikasjon, til digi.no.
Omdømmeundersøkelsen er gjennomført for femte gang i Norge, og et representativt utvalg har totalt gitt 13.791 vurderinger av Norges 30 mest synlige selskaper. Hver av deltagerne har vurdert inntill to selskaper, og det har blitt stilt cirka 40 spørsmål om hver enkelt bedrift.
Resultatene vil bli presentert på et eget arrangement på Latter i dag, torsdag 22. mai.
Les også:
- [08.05.2012] Apple best likt
- [18.12.2008] Ulovlig billig-kampanje fra Chess
- [07.05.2008] NextGenTel best på kundeservice