Mange ASP-aktører har det ekstremt tøft for tiden, og de færreste slipper unna justeringer i forhold til tidligere vedtatte budsjettmål.
Les også
-
Forsatt rødt i Telecomputing
Telecomputing: - Nei, ASP-markedet er ikke dødt
Telenor: - ASP-markedet er dødt
Denne uken var det allmøte i det norske, børsnoterte ASP-selskapet Telecomputing. Det bekrefter finansdirektør Henning Olseth overfor digi.no.
Han sier dette er et allmøte som blir avholdt hver måned for å informere om tingenes tilstand i selskapet.
- Vi har en tilpasning i organisasjonen en gang i kvartalet. Vi trenger stadig å trimme litt på enkelte områder, sier han.
I klartekst betyr dette at selskapet nok en gang har sagt opp folk.
Olseth opplyser at selskapet denne gangen har gjort informasjonsjobben litt annerledes enn tidligere. I stedet for bare å informere hver enkelt ansatt, informerte ledelsen også på allmøtet. Men ledelsen har ikke informert børsen og investorer - Telecomputing har ikke sendt noen børsmeldinger denne uken.Finandirektøren opplyser at det på møtet ble understreket hvor viktig det er å ha en skalerbar organisasjon og et ekstremt fokus på kostnader i disse tider.
- Det er tre nøkkelfaktorer som gjelder for oss fremover: vi skal ha fullt trykk på salg, vi trenger en mest mulig skalérbar organisasjon. Og de ansatte skal være veldig klar over hva vi bruker ressursene på. Det betyr at vi må synliggjøre kostnadene våre. I den forbindelse informerte vi om noen små organisasjonstilpasninger, sier han til digi.no.
Olseth vil ikke gå i detalj på hvor mange Telecomptuing-ansatte det gjelder, hvem som skal gå og hvilke deler av selskapet som må ta kutt. Han sier imidlertid konkret at salgsavdelingen ikke rammes.
- Det er enkelte gjøremål vi internt ikke lenger ser behov for å beholde. Per i dag er vi 150 ansatte. Jeg kan ikke si noe om hvilke satsinger som tones ned, sier Olseth.
Han mener det for dem egentlig er 'business-as-usual', med enkelte justeringer.
- Vi vokser såpass fort at vi hele tiden må vurdere kostnadsnivået. Vi trenger den salgskapasiteten vi har, selgerne våre har en stor andel av lønnen fra provisjon og måloppnåelse. Det er viktig å kontinuerlig involvere alle de ansatte, slik at de forstår hvilke rammebetingelser vi opererer innenfor, mener finansdirektøren.