Selskapet erkjenner ansvaret for å unngå slike hendelser, men mener samtidig at Telenor har gode rutiner for å sikre kvalitet og redusere risiko under arbeid på infrastrukturen.
Telenor leverte mandag en omfattende rapport til Nasjonal kommunikasjonsmyndighet i forbindelse med kabelbruddet og feilsituasjonen i Finnmark 28. og 30. november.
Årsaken til utfallet var to brudd i regionnettet samtidig. Sjøkabelbruddet oppsto mellom Hammerfest og Gjesvær 28. november. Den andre feilen oppsto i forbindelse med planlagt arbeid med å styrke infrastrukturen i Finnmark.
Dobbeltbruddet varte i drøye fem timer.
Arbeidet var ikke meldt inn i henhold til Telenors prosedyrer. Det var derfor ikke inkludert i risikovurderingene som ble gjort rundt sjøkabelbruddet og sårbarheten som var kjent på dette tidspunktet.
– Telenor vil på nytt gjennomgå regler og rutiner for arbeid i nettet for ytterligere forsøke å begrense muligheter for feiltolkning, sier fungerende leder Bjørn Ivar Moen i Telenor Norge.