Debatten er like gammel som internett: Har internett-leverandørene ansvar for hva deres kunder bruker Internett til? Nei, ble etterhvert svaret i den vestlige verden, selv om enkelte leverandører har blokkert for eksempel den russiske MP3-butikken Allofmp3.
Men nå bryter det tidligere amerikanske telemonopolet og fremdeles en av de store teleselskapene i USA, AT&T, men resten av bransjen.
AT&T skal samarbeide med de store film- og musikkselskapene for å stoppe AT&Ts kunder av å laste opp eller ned piratkopiert innhold, skriver Wall Street Journal.
De tekniske utfordringene er store og det vil nok være mulig å snike seg rundt, men det er nok mulig å filtere og sperre overføring av filer med mange systemer, for eksempel Bittorrent.
Årsaken til at diskusjonene rundt ansvar og filtering dukker opp nå er at teleselskaper som AT&T og aktører som Nextgentel, Lyse og Telenor, i økende grad også selger musikk og film. I møtene for å sikre seg rettigheter og kjøpe innhold, påpeker film- og musikkbransjen at teleselskapene selv har fått et forretningsmessig ønske om å stramme inn.
AT&T medgir de store utfordringene, men forteller altså samtidig at de nå skal gjøre et forsøk. AT&T er nå i diskusjoner med IT-sjefer fra mange store underholdings-selskaper for å vurdere forskjellige løsninger, forteller selskapet til Wall Street Journal.
Og det er ikke bare tekniske utfordringer: Amerikansk lov gir forbrukere et veldig sterkt vern av fri utfoldelse og mot avlytting.
Dessuten gjenstår det å se om AT&T virkelig tør å ta systemet i bruk: Mange kunder vil nok hvertfall vurdere å bytte internett-leverandør dersom filteringen skrus på.