Suntel, et av de største telekom-selskapene i Sri Lanka, har besluttet å terminere sin løsning basert på Microsofts Exchange og Outlook. De skal nå skifte ut hele sin infrastruktur for samhandling til IBM Lotus løsninger, skriver ciol.news.
Suntel som har over 550.000 kunder skal ta i bruk Lotus Notes, Lotus Domino, Lotus Sametime og den gratis kontorstøttepakken Lotus Symphony. Årsaken til skiftet av plattform er at Suntel ønsker å forbedre effektiviteten hos de ansatte, gjøre det mulig for medarbeiderne å samhandle på hvilke måter de vil og når de vil. I tillegg ønsker man å spare betydelige kostnader.
Suntel baserte sin beslutning om å bytte plattform på kriterier som fleksibilitet, pålitelighet og kostnader.
Suntel skal også ta i bruk Lotus Sametime som plattform for Unified Communication. Dette gjør det mulig for ansatte i telekomselskapet ikke bare å chatte og ha videokonferanser, men også bruke Lotus Sametime som telefoniløsning.
Å flytte fra Microsoft Exchange og Outlook til IBM Lotus Domino og Notes har medført at Suntels lisenskostnader er redusert med 50 prosent.