Telenor Norge avviser anklagene fra sine ansatte om at selskapet driver sosial dumping globalt.
170 ansatte må gå, mens 85 innleide konsulenter mister sine oppdrag.
El & It-forbundet går kraftig ut mot sin arbeidsgiver og hevder at profittjag går foran ansvaret for lojale medarbeidere og norske arbeidsplasser.
Les mer: – Telenor driver global sosial dumping
Mer effektivt
Selskapet bekrefter at stillinger blir overført til den indiske IT-giganten Tata Consultancy Services (TCS), men avviser at det er snakk om sosial dumping.
– Vi følger norsk arbeidsrett, og endringene i fastnettdivisjonen medfører ikke å overføre stillinger. Det vi nå gjør er å overføre oppgaver som i dag ikke fyller hele stillinger, men er spredt over et stort antall medarbeidere og stillinger. Dette er prosesser, systemer og oppgaver som vi i dag har utfordringer med å løse på en effektiv måte, lyder kommentaren fra kommunikasjonsdirektør Torild Uribarri hos Telenor Norge.
Norgessjef Berit S. har flere ganger snakket høyt om et endret kompetansebehov med overgang fra fastnett til IP-basert kommunikasjon. Færre fastnettabonnenter gir etter hvert et overskudd av folk med kompetanse på "gamle" teknologier.
– I hvilken grad søker man den nye kompetansen hjemme?
– De arbeidsoppgavene innen fastnettdivisjonen som fremover skal leveres fra ekstern leverandør (TCS) er standardiserte oppgaver som ikke fyller hele stillinger. Vi har stor kompleksitet på fastnettsområdet og da mener vi dette er riktige grep, sier Uribarri til digi.no.
Les mer om TCS: – Vær forberedt på helt nye ingeniøroppgaver
Økt overtid
El & It-forbundet sier at begrepet overtallig brukes feil og viser til at overtidsbruken øker hos de som blir igjen i selskapet etter en nedbemanningsrunde.
Telenor innrømmer at det er tilfelle.
– Vi følger overtidsbruken uke for uke. Vi forventer at den vil øke noe de nærmeste ukene, men generelt sett er overtidsbruken i Telenor Norge innenfor arbeidsmiljøloven, sier kommunikasjonsdirektøren.
Les gjerne: Telenor mistet dyktige ansatte i et helt år etter at Comoyo ble lagt ned
Omdømmesvikt
De ansatte er også engstelig for at Telenor mister omdømme med slik strategi.
Ledelsen er uenig, men har problemer med å svare på om det er gjort en faglig vurdering av faren for omdømmesvikt.
Spørsmål:
– Hvilke vurderinger har Telenor gjort av faren for redusert omdømme ved å redusere hjemme og øke i lavkostland?
– Telenor ønsker å fortsatt være den beste telecomaktøren i markedet i årene som kommer, og vi er nødt til å modernisere. Vi er opptatt av å levere gode og samfunnsnyttige tjenester i det norske markedet og må sikre at vi hele tiden er organisert og rigget til å gjøre det på best mulig måte, lyder svaret.
Les også: 20 selskaper norske IT-studenter helst vil jobbe for
Omdømme er gode tjenester
Digi.no oppfatter ikke at spørsmålet er besvart.
Kommunikasjonsdirektøren er uenig, men utdyper:
– Vi er selvsagt meget opptatt av vårt omdømme. Dette innebærer også å kunne levere best mulige tjenester til våre kunder. Telenor er opptatt av å sikre arbeidsplasser, og gjennom det må vi våge å endre oss. Det er leit å måtte melde om bemanningsreduksjoner, men slik vi ser det må dette til. Telecombransjen er i sterk endring, og Telenor må ligge i forkant av utviklingen. I tråd med dette tar vi grep, og denne gangen vil det medføre bemanningsreduksjoner.
Digi.no har en gang til bedt om svar på om det er gjort faglige vurderinger av faren for omdømmesvikt, men har ikke fått ytterligere respons på dette.
Så du denne? – Ny IT-bransje trenger flere ingeniører