Telenors datterselskap i Bangladesh, mobiloperatøren Grameenphone, har nylig sikret seg 10 MHz spektrum i 2100 MHz-båndet, og har åpnet for kommersielle 3G-tjenester i sentrale områder i hovedstaden Dhaka.
Åpningen markerer starten på en prosess som innen utgangen av mars 2014 skal sikre 3G-dekning i alle landets 64 regionale byer. Satsingen innebærer at abonnentene får tilgang til det selskapet beskriver som «høyhastighets Internett-tilgang».
Ifølge konserndirektør Sigve Brekke som leder Telenors virksomhet i Asia, bygger Grameenphone på en overbevisning om at mobilkommunikasjon er en tjeneste som skal komme alle til gode, ikke en luksusvare for de få.
– Når vi nå lanserer 3G tjenester gir vi alle muligheten til å ta skrittet videre til neste generasjon av mobile tjenester, og å levere på vår ambisjon om å tilby Internett for alle, sier han i en offisiell uttalelse.
Telenors regnskap for andre kvartal i år viser at Grameenphone ved utgangen av juni hadde 44 millioner abonnenter, og at disse genererte en samlet omsetning på 1,79 milliarder kroner, tilsvarende et gjennomsnitt i overkant av 13 kroner per abonnement per måned. Selskapet bidro med et positivt driftsresultat på 632 millioner kroner til konsernregnskapet.
Bangladesh har en befolkning i overkant av 150 millioner. Tallet på mobilabonnenter er 110 millioner. Ifølge Telenor er det en kraftig økning i etterspørselen etter smartmobiler, og Grameenphones salg av dataabonnementer har økt med 60 prosent det siste året.
I forbindelse med spektrumauksjonen i september, refererte avisen Dhaka Tribune ekspertuttalelser som anslo markedet for 3G-mobiler til minst 250 000 enheter i måneden, med en gjennomsnittlig vekst fra måned til måned på 10 prosent.
Skulle denne prognosen slå til, innebærer det et samlet salg på 5,3 millioner 3G-mobiler i løpet av de kommende tolv månedene.
Det er, med andre ord, et stykke igjen til mobilt bredbånd blir allemannseie i Bangladesh.