Det var en rekke ting digi.no ikke fikk ta bilder av eller omtale nøyaktig, blant annet hvor i Telenors hovedkvarter kontrollsenteret ligger. Men når vi kommer ut av heisen, er det ikke noen imponerende dør som møter oss og signaliserer noe om hva er på den andre siden. En dør med et skilt med anonyme «Driftssenter» leder inn til nervesenteret for veldig mye av det digitale nettet som binder sammen Norge.
For Telenor har uten sammenligning det største og mest landsdekkende datanett i Norge. I tillegg er det Telenor som eier alle de lokale telefonsentralene selv Nextgentel utplasserer utstyr i.
Klikk her for å komme tilbake til hovedartikkelen.
Vi går gjennom en kort gang og kommer ut i noe de fleste ikke vil kalle et rom, men en hall. Hallen er på 1250 kvadratmeter og er 65 til 70 meter lang. Her inn er det arbeidsplasser til over 100 personer. Totalt jobber 130 personer ved senteret, men bare 30 til 40 var på jobb da digi.no fikk komme inn.
Mange som fikk besøke senteret ville nok bli litt skuffet over mangelen på drama i senteret – det er ingen skriking, høylydte diskusjoner eller løping mellom pultene.
Klikk her for å komme tilbake til hovedartikkelen.
Det skal nok ganske dramatiske feilsituasjoner til før Nils Fallmyr blir stresset. Senteret han leder har litt flere brukere enn de fleste andre IT-sjefer har å holde styr på.
Driftssenteret på Fornebu har blant annet ansvaret for 2,3 millioner fastnett linjer, 600.000 ADSL-kunder, 4 millioner mobilabonnenter i Norge og Danmark samt hovednettet som serverer kabel-TV abonnement til en million nordiske Canal Digital-kunder.
I tillegg til senteret på Fornebu har Telenor sikret seg med "andre muligheter", men hva og hvor vil ikke Fallmyr si noe om.
Klikk her for å komme tilbake til hovedartikkelen.
Senteret er så stort at det på mange av stolpene i hallen er klistret opp et kart for at alle skal finne frem. Hver farge angir en gruppe pulter som har ansvaret for en gruppe tjenester, for eksempel mobilnettet, ADSL eller datatrafikk i 3G-nettet.
Her kan du lese de tre tidligere bildeseriene vi har kjørt i det siste:
I denne kjelleren ligger de fleste norske bankkontoer |
Dette skjer når du trykker på kjøp-knappen |
Her er Internett-Norge koblet sammen |
Klikk her for å komme tilbake til hovedartikkelen.
Det kommer inn rundt 5 millioner feilmeldinger i uken til senteret fra sensorer i alle nettene. Faller en kabel ned, kommer det feilmeldinger fra alt utstyr som bruker denne kabelen. Telenor bruker derfor Micromuse, nå eid av IBM, for å samle og sortere feilmeldingene.
De 5 millioner meldingene kokes så ned til rundt 600 feil i uken som må håndteres. 550 av dem håndterer Telenor selv, mens i snitt 50 feil må rettes fysisk av en entreprenør. Dette kan være alt fra bytting av komponenter til fysiske skader etter lynnedslag i for eksempel en basestasjon.
De viktigste feilene vises på de tre store 10x6 meter store skjermene på veggen i hallen. I tillegg til å bli varslet om feil, følger Telenor selv med tilstandene. Dette skjer ved tre store pulter der teknikere (bildet over) passer på hele 14 skjermer samtidig.
Klikk her for å komme tilbake til hovedartikkelen.
Rundt i hallen sitter folk ved forskjellige pult-grupper som har ansvaret for å overvåke og administrere helt spesifikke tjenester. Disse to Telenor-teknikerne har ansvaret for tjenester i fasttelefoninettet, som blant annet telefonsvarer.
Klikk her for å komme tilbake til hovedartikkelen.
Telenor er koblet opp mot nettverk over hele verden, både til partnere og egen selskaper. På den store veggen er det derfor satt opp en lang rekke klokker som viser tiden rundt i verden. Over disse klokkene kan man skimte det store kartet over Telenors nett i Danmark.
Klikk her for å komme tilbake til hovedartikkelen.
Da digi.no var på besøk, holdt Telenor på å skifte flere av skjermene i den største skjermtavlen i hallen – derfor den sorte firkanten. Kartet til høyre er et værkart med markeringen av lynnedslag, for det er ikke teleutstyr så glade i. Når tordenbygene bygger seg opp i Nordsjøen, kaller driftssenteret inn mer folk for å stå klar.
Klikk her for å komme tilbake til hovedartikkelen.
De store skjermsystemene på veggene viser forskjellig type statistikk og feilmeldinger. Denne store skjermen viser på høyre side oppetid og kvalitet på en lang rekke systemer, for eksempel GPRS-datatransport i mobilnettet.
Her kan du lese de tre tidligere bildeseriene vi har kjørt i det siste:
I denne kjelleren ligger de fleste norske bankkontoer |
Dette skjer når du trykker på kjøp-knappen |
Her er Internett-Norge koblet sammen |