Det har gått to uker siden EU-regler tvang teleselskapene å innføre et såkalt sikkerhetsnett mot «overraskende høye» regninger ved bruk av mobil i utlandet.
Straks bruken overstiger rundt 50 euro pluss avgifter i måneden, tilsvarende om lag 500 norske kroner, skal kunden få beskjed. Det skal ikke være mulig å overstige beløpet i perioden, med mindre kunden aktivt velger å fortsette. Dette er lovfestet.
Telenor rakk som eneste norske teleselskap ikke fristen for å innføre den nye ordningen, som var satt til 1. juli i år. Post- og teletilsynet (PT) var forferdet over somlingen, og truet med bøter hvis selskapet ikke ordnet opp.
Det blir ingen bøter. Telenor melder i dag at også de kan tilby «trygg mobilsurfing og bruk av mobilt bredbånd i utlandet».
- Vi er glad for å ha fått på plass løsningen i henhold til alle EU-krav. Med denne løsningen kan alle Telenor-, Djuice- og Talkmore-kunder, også de med kontantkort, føle seg trygge ved bruk av mobile datatjenester i utlandet, uten å være redd for overraskende høye regninger når de kommer hjem, sier informasjonssjef Knut Sollid i Telenor Norge.
digi.no har tidligere spurt Telenor om hvorfor telegiganten ikke klarte å få på plass ordningen innen fristen, slik både PT forventet, EU krevde, og ikke minst alle konkurrentene fikk til.
Selskapet skyldte da på teknikken.
- Det er selvfølgelig ikke noe å flagge høyt, vi skulle ønske at vi klarte å rekke fristen. Etter å ha fått kritikk fra Post- og teletilsynet så vi oss nødt til å gjøre en ekstra innsats for å få dette på plass, sier Sollid til digi.no.
- Har dere trenert dette for å tjene mer penger i fellesferien?
- På ingen måte. Dette har gått på at våre systemer måtte omarbeides. Det har vært tekniske årsaker til at vi ikke har fått dette på plass før nå.
EU-reglene skulle beskytte kundene. Telenors forsinkelse med å få på plass ordningen går heldigvis ikke utover kundene.
- Hva gjør dere med kunder som får overraskende høye mobilregninger etter å ha vært i utlandet i perioden fra 1. juli og frem til i dag?
- Dersom det skulle være noen slike ivaretar vi våre kunder i forhold til den ordningen som vi ble pålagt fra EU.
Men han understreker at det ikke er noen umiddelbar automatikk i at sjokkregninger fra denne perioden blir strøket.
- For de kundene som får en slik uventet høy regning vil vi se på det. I praksis betyr det ja, regningen blir kuttet, men det skjer ikke automatisk. Vi ber kunder som opplever dette å ta kontakt med oss, sier informasjonssjef Knut Sollid til digi.no.
For å oppsummere: Dersom du er Telenor-, Djuice- eller Talkmore-kunde og får en overraskende høy regning etter å ha brukt mobilen i EU- eller EØS-området i nevnte periode, kan du få regningen kuttet til 500 kroner.
Merk at det fremdeles er viktig å være oppmerksom ved reiser i land utenfor EU/EØS. Land som Sveits, Monaco, San Marino, Andorra, Kanaløyene og Isle of Man er heller ikke forpliktet til å følge EU-kravene.
Les også:
- [10.10.2013] Gjør slutt på alle mobilbrukeres skrekk
- [29.03.2012] Slutt på skrekk-regninger
- [13.09.2011] Nei til regelverk mot løpsk mobilregning
- [04.05.2011] Gjør iPhone billigere i bruk
- [08.03.2011] Ser på datasperre mot høye mobilregninger
- [06.07.2010] Telenor somler med å stoppe sjokkregninger
- [30.06.2010] Falsk omsorg fra griske teleselskaper
- [30.06.2010] – Fortsatt for dyrt å bruke mobilen utenlands
- [30.03.2010] Billigere mobil i utlandet