RESULTATERFINANS

Telenor faller i Norge

Fikk 8 millioner nye kunder, men klarte ikke bremse inntektsfall hjemme.

Jon Fredrik Baksaas leverer varene - men opplever fremdeles inntektsfall i Norge.
Jon Fredrik Baksaas leverer varene - men opplever fremdeles inntektsfall i Norge. Bilde: Marius Jørgenrud
21. juli 2011 - 08:11

Telenor presenterte torsdag morgen tall for andre kvartal som matchet forventningene i markedet.

Teleselskapet kunne melde om driftsinntekter på 24,4 milliarder kroner, noe som tilsvarer en organisk tilvekst på 7 prosent. Det melder selskapet i en børsmelding. Samme periode i fjor endte driftsinntektene på 23,55 milliarder kroner.

Driftsresultat før avskrivninger og nedskrivninger, EBITDA, endte på 7,5 milliarder kroner med en margin på 31 prosent. Samme periode i fjor endte resultatet på 7 milliarder kroner. Det var ventet et resultat på 7,2 milliarder kroner, ifølge E24.no. Kontantstrømmen endte på 5 milliarder kroner.

- Halvveis inn i 2011 har vi utnyttet vekstmulighetene og levert nok et kvartal med syv prosent organisk inntektsvekst kombinert med jevn kundevekst og sunne marginer. Telenor-konsernet oppnådde en kontantstrøm på 20 prosent i en periode med tunge nettverksinvesteringer for å møte den sterke dataveksten, sier Jon Fredrik Baksaas, konsernsjef i Telenor.

8 millioner nye kunder

Selskapet melder at de i kvartalet fikk nærmere 8 millioner nye kunder, drevet hovedsakelig av selskapets asiatiske virksomheter. Der melder selskapet om en organisk inntekstvekst på 21 prosent, Men også i Norden har de opplevd kundetilstrømning, noe Telenor tilskriver nye tjenestetilbud som har blitt lansert i år.

Selv med massive problemer i Telenors norske nett har selskapet opplevd nettovekst av privatkunder i det norske markedet.

- Jeg er spesielt fornøyd med å se at abonnementsbasen på mobil igjen vokser i Norge, og at veksten i datainntekter fortsetter å kompensere for prispresset på tale, sier Baksaas i en kommentar til tallene.

Fallende omsetning per kunde

Interessant nok faller den gjennomsnittlige omsetningen per kunde (ARPU) tilbake i andre kvartal i Norden. I andre kvartal i fjor genererte hver kunde i snitt 309 kroner i inntekter per måned til Telenor.

I årets andre kvartal var dette tallet nede i 286 kroner per måned. En del av dette må tilskrives problemene med mobilnettet, og ettergivelse av inntekter. Men trenden har vært fallende gjennom året. I 2010 som helhet var snitt-inntekten på 306 kroner.

Mobilproblemene til Telenor i andre kvartal kostet dem i størrelsesorden 114 millioner kroner.

Inntekstfall i Norge

Omsetningen i Norge falt med 5,8 prosent til 6,5 milliarder kroner, og den norske virksomheten er den som gjør det svakest i Telenors bøker.

Mest vekst er det i Serbia, der selskapets inntekter økte med nærmere 18 prosent, fra 625 millioner norske kroner til 738 millioner kroner i årets andre kvartal.

Men den norske operasjonen er fremdeles den mest lønnsomme. EBITDA endte med et overskudd på 2,49 milliarder kroner, noe ned fra samme periode i fjor da selskapet kunne rapportere om et overskudd på 2,71 milliarder kroner.

Ikke redd for India

I det indiske markedet, der påtalemyndighetene etterforsker prosessen rundt tildelingen av 2G lisenser, er Baksaas og Telenor optimistiske for utfallet.

- Telenor er en langsiktig teleoperatør i India som allerede har mer enn 20 millioner kunder. Lisensene ble tildelt før Telenors inntreden i landet, og vi har investert i henhold til indiske myndigheters retningslinjer og formelle godkjenninger. Vi forventer således at utfallet av rettsprosessen ikke skal påvirke vår virksomhet negativt, sier Baksaas.

Opprettholder fremtidssyn

Selskapet melder videre i resultatrapporten at de opprettholder sine forventninger til 2011 som helhet, men basert på selskapets resultater i første halvår oppjusterer de forventningene til kontantstrømmen.

Dette betyr at selskapet forventer en organisk vekst for året på over 5 prosent og en EBITDA margin på rundt 31 prosent.

For ytterligere å glede aksjemarkedet har også selskapet besluttet å etablere et nytt program for å kjøpe tilbake egne aksjer. Ca. tre prosent av selskapets aksjer vil bli kjøpt tilbake, noe som selskapet håper vil bidra til å sende aksjekursen i riktig retning.

    Les også:

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.