Forbrukertilsynet har fått mange klager på telefonselgere fra Telenor. Spesielt gjelder dette telefonselgere som ringer opp kunder som har bredbåndstjeneste fra Telenor for å tilby dem mobilabonnement.
Telenor mener at de har lov til å ringe kunder som har reservert seg fordi disse kundene allerede har bredbåndsavtale med Telenor Norge og det dermed er å regne som «tilsvarende tjenester.»
Dette er Forbrukertilsynet uenig i, og krever at Telenor slutter med denne praksisen. Hvis ikke må de betale tvangsmulkt på 30.000 kroner for hver eneste oppringning som tilsynet mener er ulovlig. Dette gjelder fra det tidspunktet vedtaket blir gjort.
Haugseth peker på at telefonsalg av mange blir betraktet som svært påtrengende og at det er viktig at næringsdrivende respekterer at forbrukeren har reservert seg.
Forbrukertilsynet skriver i varselet at klagene på Telenor også viser at selskapet har for dårlige rutiner for å kontrollere at forbrukere som reserverer seg direkte hos selskapet blir slettet fra ringelistene.
Telenor har frist til 14. desember med å gi sine kommentarer til varselet.