Telenor ville egentlig ha svarte skjermer under fotball-VM. Selskapet har rettighetene til sendingene, og det er bare åpningskampen, semifinalene og finalen som sendes på gratis NRK og TV2 her i landet. Mange fotballfans pustet dermed lettet ut da de innså at de kunne se i hvert fall 43 av kampene på SVT1, SVT2 og TV4.
I en artikkel i Forbruker-rapporten kom det frem at Telenor ville stoppe svenske-sendingene for å beskytte sin abonnementstjeneste gjennom Canal Digital.
Telenor vil sparke igang egen VM-kanal på digital-TV
- Det er ikke opplagt at nordmenn vil få se VM-kampene fra Sverige. Sveriges Television og TV4 har rettighetene for Sverige - ikke for Norge. Vi er nå i dialog med svenskene om hva vi kan gjøre, uttalte John Robberstad, direktør i Telenor Plus til bladet.
De ville tilsynelatende stoppe sendingene for å sikre at Canal Digital-seerne og eventuelt UPC og Telenor Avidi-kunder bladde opp penger for fotballen.
I tillegg ville de stoppe en italiensk kanal som skal sende Champions League, fordi rettighetene ikke omfatter Norge.
Opplysningene om den svenske TV-stoppen ble bekreftet fra prosjektleder for fotball-VM i Sveriges Television, Rolf Porsborn.
Men så kom retretten
Etter at Forbruker-rapporten brakte nyheten, snudde Telenor på hælen.
- Vi har utredet spørsmålet, men kommet til at det ikke lar seg gjøre å stanse sendingene fra Sverige. Vi ønsker heller ikke å gjøre det, selv om det står mye penger på spill, sier Ole Magnus Grønli, kommunikasjonsdirektør i Telenor Plus, bare timer etter at den første artikkelen kom ut.
Telenor sendte tirsdag ettermiddag ut denne pressemeldingen: "Flere nettmedier har tirsdag omtalt et oppslag på Forbrukerrapportens nettsider om at Telenor vurderer å stanse Sveriges Television og svenske TV4s sendinger fra Fotball-VM. Dette er ikke korrekt.
- Det er riktig at vi har vurdert landsrettighetene, og spørsmålet om kryptering av fotball-sendingene har vært stilt. Men det er feil at vi vil blokkere svenske sendinger under fotball-VM. Dette er ingen aktuell problemstilling, og Forbrukerrapporten er også orientert om dette, sier informasjonssjef Arild S. Johannessen i Telenor Plus."