– Feilen rammet flere steder i landet, og mange ble berørt av den. Det er klart det er alvorlig når en så sentral tjeneste rammes. Vi kan bare beklage overfor kundene, sier kommunikasjonssjef Anders Krokan i Telenor til NTB.
Mange av Telenors kunder fikk verken sendt eller mottatt tekstmeldinger en drøy time torsdag ettermiddag. Feilen var rettet i 13.30-tiden, og konsernet jobbet torsdag ettermiddag med å skaffe seg oversikt over hva som feilet.
Flere SMS-tjenester var nede, og feilen rammer også BankID på mobil, hvilket medførte at en rekke tjenester, som nettbank, var utilgjengelig for dem som bruker BankID på mobil.
Under følger en eldre versjon av denne saken.
Mange av Telenors kunder får verken sendt eller mottatt SMS. Konsernet vet ikke hva som er galt, hvor stort problemet er eller når det er fikset.
– Feilen har rammet flere steder i landet, og mange er berørt av den. Det er klart det er alvorlig når en så sentral tjeneste rammes.
– Det er for tidlig å si hvor mange som er rammet og hvor stort det totale omfanget er. Vi kan bare beklage overfor kundene, sier kommunikasjonssjef Anders Krokan i Telenor til NTB.
Det var i 13.30-tiden at den norske mobilgiganten varslet kunder om at flere SMS-tjenester er nede og at feilen også rammer BankID på mobil.
Det betyr at en rekke tjenester, som nettbank, er utilgjengelig for dem som bruker BankID på mobil.
– Vi jobber på spreng nå med å få full klarhet i feilårsak og omfang, og vil rette feilen så fort som mulig. Men vi vil ikke gå ut med noen forventet rettetid nå, sier Krokan.
Det er for tidlig å si om feilen skyldes software, hardwareproblemer eller om det kan være snakk om et dataangrep, ifølge Krokan.