Telenor har inngått en avtale om å kjøpe internett- og bredbåndsleverandøren Tiscali. Telenor må ut med seks millioner euro, rundt 50 millioner kroner, for å sikre seg de 45.000 nettkundene Tiscali har i Norge, ifølge NTB.
18.000 av Tiscali-kundene har allerede skaffet seg de ADSL-linjene, mens 27 000 fortsatt har ISDN. Telenor har i dag rundt 235.000 ADSL-kunder, nesten tre ganger så mange som den største konkurrenten, NextGenTel.
Konserndirektør Morten Karlsen Sørby i Telenor er imidlertid ikke redd for at konkurransen i det norske bredbåndsmarkedet vil bli svekket etter oppkjøpet.
– Tiscali har vært en videreselger av våre produkter, og når de velger å trekke seg ut av det norske markedet er det naturlig for oss å overta og videreføre kundeforholdene, sier Karlsen Sørby i en pressemelding.
Oppkjøpet er avhengig av godkjenning fra Konkurransetilsynet. (digi.no kommer tilbake med mer om dette tirsdag).
Tiscali ble etablert i Italia i 1998, og har vært notert på børsen i Milano siden oktober 1999. Selskapet etablerte seg i Norge sommeren 2000 under navnet World Online. Året etter skiftet selskapet navn til Tiscali.