Post- og teletilsynet, som senere har skiftet navn til Nasjonal kommunikasjonsmyndighet, ila Telenor en bot på 5 millioner kroner høsten 2013. Administrerende direktør Berit Svendsen i Telenor Norge reagerte kraftig på boten, som til slutt ble klaget inn til Samferdselsdepartementet etter at tilsynet opprettholdt sitt vedtak.
Departementet gir ikke Telenor medhold, men gjentar i stedet kritikken mot selskapet, skriver Dagens Næringsliv. I svaret står det blant annet at Telenor på «en klar og tydelig måte burde ha informert TDC og Network Norway om at hastigheten ble strupet fra juni 2011». Telenor reduserte netthastigheten for de andre operatørenes kunder, men mener dette ikke var galt. Selskapet sier operatørene som leide nettet, hadde takket nei til tilbud om høyere hastighet.
Boten er allerede betalt, men Telenor vil bruke noe tid fremover på å vurdere om de skal la saken ligge etter klageavslaget. (©NTB)