Telenor bekrefter at rundt 170 ansatte vil bli overtallige når selskapet nå skal effektivisere. Mange jobber på hovedkontoret på Fornebu.
– I dag har våre kolleger fått beskjed om at vi nedbemanner i organisasjonen. Nå er vår prioritet å ivareta alle på en best mulig måte og påse at de ansatte får god oppfølging i tiden fremover, sier administrerende direktør Petter-Børre Furberg i Telenor Norge i en pressemelding torsdag formiddag.
Skal spare 3-4 milliarder
Tirsdag kom beskjeden om at Telenor skal spare mellom tre og fire milliarder kroner brutto i perioden 2020–2022.
En milliard kroner skal spares gjennom tiltak i organisasjonen. 15 prosent av årsverkene skal kuttes. Basert på antallet ansatte tilsvarer det 3.000 årsverk, meldte E24.
Nedbemanningen kommer etter flere nedbemanningsrunder de siste årene. Fra 2015 til 2019 har selskapet redusert antall årsverk fra 38.000 til 20.000.
Denne nedbemanningsrunden skal skje samtidig som selskapet skal bemanne nye roller og jobber med å løfte kompetansen internt.
Telenor har i dag 3.400 ansatte fordelt på 23 kontorer i hele Norge. En stor andel av dem som står i fare for å miste jobben jobber ved Telenors hovedkontor på Fornebu i Bærum. Dette er ikke første runde med nedskjæringer i Telenor Norge. Ved utgangen av 2014 hadde selskapet 4426 ansatte, altså en nedgang på 1000, eller rundt 200 per år.
Tilbyr sluttpakker
Telenor Norge opplyser at medarbeidere som ikke blir innplassert i ny organisasjon, vil få tilbud om sluttavtaler samt omstillingsbistand. Ifølge kommunikasjonsdirektør Anders Krokan skal ny organisasjon være på plass 1. mai.
Ifølge Telenor skal organisasjonsendringene de nå skal gjennomføre primært gjøre Telenors prosesser mer kundeorienterte, forenkle måten selskapet jobber på, styrke samarbeid på tvers av enheter og redusere kostnader.
– For å komme kundeforventningene i møte må vi endre måten vi jobber på allerede nå. Vi gjennomfører derfor en organisasjonsendring som involverer alle divisjoner i Telenor Norge, forteller Furberg.
Det største teknologiskiftet
Inside Telecom har spurt kommunikasjonsdirektør Anders Krokan i Telenor om hva slags kompetanse det er de ikke lenger trenger. Slik svarer han:
– Vi er inne i det største teknologiskiftet i nyere tid og disse teknologiske endringene innebærer at Telenor som organisasjon må fornye seg. Tidligere har vi vært gjennom endringer fra fasttelefon til mobil, og nå er vi i en overgang fra det gamle kobbernettet til fiber, mobilløsninger og 5G. Slike endringsprosesser er viktig for at Telenor skal fortsette å kunne tilby våre kunder gode og innovative tjenester også i fremtiden. Vi tar derfor ned kapasiteten på enkelte områder i takt med utfasing av gammel teknologi. Eksempelvis er det noe vi slutter med, skriver han og peker på saneringen av kobbernettet, færre tjenester og fjerning av doble roller som eksempler.
Han forteller at omstillingsperioden Telenor går inn i fører i all hovedsak til nedbemanning i det Telenor kaller «markedsutløpene». De divisjoner som primært blir berørt er Business, Mobile, Fixed & TV og Wholesale.
De som etter hvert blir definert som overtallige får tilbud om sluttpakke. Ny organisasjonen skal være på plass 1. mai.