BEDRIFTSTEKNOLOGI

Telenor lover ADSL til nesten alle

Mange er misfornøyde med at Telenors ikke tilbyr dem ADSL. Nå har Telegiganten satt seg høye mål, men det kan ta litt tid.

Mange norske IT-brukere har revet seg i håret over beskjeden fra NextGenTel og Telenor om at telefonsentralen der de bor ikke er bygget ut for ADSL. For alternativene til å skaffe seg bredbånd er ikke så mange - det er langt mellom kundene som får andre tilbud om dagen.

Kabelselskapene har stort sett stoppet sin utbygging, men det foregår enkelte lokale prosjekter som Lyse Energis arbeid rundt Stavanger.

For to uker siden offentliggjorde Telenor nye løfter om utbygging av ADSL-dekningen.

Nå lover Telenor at 80-85 prosent av husstandene i Norge skal få tilbud om ADSL. Den dårlige nyheten er at selskapet først vil oppnå dette målet i løpet av 2006 - altså mer enn tre og et halvt år frem i tid.

Det er tre faktorer som styrer Telenors (og NextGenTels) ADSL-utbygging. Den ene er økonomi - det er dyrt å konvertere en telefonsentral til å takle ADSL, noe som gjør at Telenor sikrer seg et kundegrunnlag først. Den andre er utbyggingskapasitet, men også fysiske avstander styrer utviklingen. For støyen stiger når avstandene øker og reduserer båndbredden i kabelen.

Kunder som har de nyeste Telenor-kablene kunne bo opptil 5 kilometer fra telefonsentralen , men for de fleste er grensen rundt tre kilometer.

Vi studerer hele tiden ny teknikk og muligheter for å forlenge dagens dekningsgrad, forteller Kristin Paus, pressetalskvinne i Telenor Networks til digi.no.

I Nederland og flere andre europeiske land har teleselskaper begynt å tilby ADSL-linjer med lavere fart, noe som tillatter lengre kabelstrek, men dette ligger foreløpig ikke i Telenors planer.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.