I USA og mange andre land er flat, fast pris standard, både på mobil og fast-telefoni. Europa er ikke kommet helt dit på telefoni, men forsøke på innføre pris på bruk på Internett har feilet.
I dag kommer et nytt signal på en stadig tøffere kamp om kundene i det norske telemarkedet. Telenor griper til fastpris-våpenet på SMS, et område det er stor oppmerksomhet om.
Et nytt Djuice-abonnement, primært altså rettet mot ungdom, lar kundene sende all den SMS de orker i løpet av en måned for 299 kroner. Vanlig taletrafikk koster 1,39 kroner per minutt i tillegg til månedsavgiften, uansett hvor og når du ringer.
Nå er 299 kroner likevel litt penger. Med andre Djuice-abonnementer koster en SMS stort sett 70 øre. Mobilselskapet Mobyson som åpner i dag tar bare 44 øre. Tilbudet blir derfor attraktivt bare for de aller mest aktive SMS-brukerne.
Det nye abonnementet ble lansert under et pressetreff i går ettermiddag. Der ble Telenor møtt med spørsmål om ikke det nye tilbudet kunne brukes av bedrifter som ønsket å spre SMS-reklame.
- Våre systemer har mekanisme som fanger opp masseutsendelser, på samme måte som vi fanger opp dersom mobilen din blir stjålet og blir brukt til å ringe til New Zealand i timesvis, forteller Esben Tuman Johnsen, informasjonssjef i Telenor Mobil.