De siste to ukene har Telenor målt en kraftig trafikkvekst i nettet. Veksten fordeler seg slik:
- Mobil tale: 50 prosent økning
- Mobil data: 25 prosent økning i perioder
- Internett på fast bredbånd: 30-40 prosent økning på dagtid. Forklaringen er økt bruk av video (Netflix, Youtube, NRK, blant annet) og videokonferansetjenester
- SMS-tjenesten: 22 prosent økning. Under normale situasjoner ligger daglig nivå på mellom 16 til 18 millioner SMS-meldinger gjennom Telenors nett i døgnet. Nå har trafikken økt til mellom 20 og 22 mill. SMS i døgnet. En stor del av denne veksten kommer av at myndighetene i stadig større grad bruker SMS i kommunikasjon med landets innbyggere.

Telenor åpnet 5G ni steder i landet


80 prosent i Telenors nett
I en pressemelding forteller Telenor at 80 prosent av landets teletrafikk går gjennom Telenors nett.
– Da er det helt avgjørende at nettet har høy kvalitet og er oppe til enhver tid, skriver selskapet.
Telenor Norge-sjef Petter-Børre Furberg sier at Telenor tar på alvor at de har en helt sentral plass i samfunnets infrastruktur.
– Derfor har vi en beredskapsorganisasjon i drift hele døgnet året rundt. Nettet tåler denne belastningen. Vi er godt rustet for ytterligere vekst også, sier Furberg.
Han legger til at Telenor har løpende kontakt med kunder i bedrifts- og privatmarkedet.
– Vi får tilbakemeldinger om at enkelte opplever treghet i pålogging fra hjemmekontor. Dette har oftest sammenheng med at hjemmekontorløsningene ikke er dimensjonert for så mange samtidige oppkoblinger. Vi ser sammen med bedrifter på muligheter for å øke denne kapasiteten, sier Furberg.
Virus sendte kundene hjem
Da koronaviruset for alvor var registrert i Norge, ble bruksmønsteret av teletjenestene kraftig endret. Arbeidstakere, studenter og skoleelever ble oppfordret til å jobbe hjemmefra. Det tradisjonelle jobbnettverket ble erstattet av hjemmebaserte løsninger.

Måtte hente inn folk: Norges knutepunkt for internett kjenner på det ekstreme korona-trykket
– Vi har iverksatt en rekke tiltak for å sikre at kundene er på nett til enhver tid, sier dekningsdirektør Bjørn Amundsen i Telenor Norge.
Han forteller at selskapet har økt kapasiteten på flere hundre basestasjoner der Telenor ser at trafikken øker.
– Vi har ekstra oppmerksomhet rundt feilsituasjoner. Telenor har veldig høy oppetid i nettet, men er ekstra oppmerksomme på at utfall i dagens situasjon er ekstra kritisk. Derfor holder vi løpende kontakt med våre entreprenører for å sikre rask feilretting ved utfall, sier han.
– Selvfølgelig kan det være en og annen basestasjon som kortvarig går full. Det kan bli utfordringer med hensyn til driftspersonell og «røde soner», men vi er i tett dialog med våre entreprenører og lover å gjøre alt vi kan i denne kritiske situasjon for landet vårt, sier Amundsen i pressemeldingen.

Telenor får kraftig kritikk etter sjokkerende SMS-tabbe: – Dette er helt utilgivelig