Private og bedrifter i Oslo sentrum meldte tidligere i dag at de ikke fikk summetonen på mobilene sine. Problemene gjaldt bare kunder av Telenor.
- Det oppsto en datafeil klokken 11:15 som berørte store deler av landet. Den ble rettet 11:50, fortalte Lars Hauge i Telenor Mobil til digi.no
Etterpå oppsto en ny feil som bare berørte Oslo.
- Den berører nok en del abonnenter i Oslo. Det jobbes intenst med å rette feilen uten at vi tør å si når det vil være i orden. Vi håper at det ikke skal gå lang tid, sa Hauge.
Det er var en datafeil i systemet som mobilnettet bruker. Etterpå viste det seg at det var feil med autentiseringsserverne og at reserveløsningen ikke virket som den skulle.
Nesten samtidig med problemene mottok digi.no en pressemelding fra Telenor Mobil der de forteller at mobil-TV sendingene har blitt brukt 200.000 ganger siden OL i Torino startet. Meldingen kom inn till oss 11:56, rett etter at problemene skal ha blitt løst for mesteparten av landet, men før kundene i Oslo var opp og gikk igjen.
- Dette tallet er over all forventning. Det er det første virkelige beviset på at TV på mobilen har et stort potensial, og det motiverer oss til å styrke satsningen på mobil-TV.
- Under OL har vi virkelig fått testet ut hvordan denne tjenesten fungerer, og vi sitter kun igjen med positive erfaringer, sier divisjonsdirektør i Telenor, Berit Kjøll.