TELEKOM

Telenor ble rammet av tekniske problemer på fiber- og mobilnett

Både mobil- og bredbåndstjenester var delvis ute av drift noen steder.

Telenor meldte fredag 5. februar om flere tekniske vanskeligheter.
Telenor meldte fredag 5. februar om flere tekniske vanskeligheter. Foto: Harald Brombach
Harald BrombachHarald BrombachNyhetsleder
5. feb. 2021 - 15:40 | Endret 5. feb. 2021 - 21:53

Telenor meldte på både eget nettsted og på selskapets Facebook-side at det fredag var problemer med 4G Tale, også kjent som volte (Voice over Long-Term Evolution) og at noen kunder opplevde at anrop feilet. 

På de fleste mobiler med 4G-støtte er det mulig å skru av enten hele 4G-støtten og/eller støtte for tale over 4G. Da vil 2G bli benyttet i stedet. 

Meldingen fra Telenor ble lagt ut på Facebook klokken 13.39 fredag. I meldingen heter det at selskapet «jobber på spreng med å rette feilen, og beklager ulempene dette medfører til de av våre kunder som er berørt.»

Fiberbrudd i tillegg

Dette er ikke det eneste problemet Telenor hadde å slite med fredag ettermiddag. NRK skriver at selskapets mobilnett er helt nede i sju kommuner på Vestlandet. Det samme gjelder etter alt å dømme også bredbåndsnettet. Årsaken ser ut til å være to separate fiberbrudd, det ene ved Lønavatnet i Voss og det andre på en sjøkabel i nærheten av Måløy. 

Dekningsdirektør i Telenor, Bjørn Amundsen sier til NRK at dette er ett av de største bruddene Telenor har hatt på lang tid. 

Blant det som ikke fungerer, er trygghetsalarmene i de berørte kommunene, Stranda, Kinn, Voss, Bremanger, Stad, Stryn og Gloppen. 

Deler av dette opplyses også i statusmeldingen på Telenors nettsted. Ifølge Telenor er det ingen sammenheng mellom de tre feilene.

Retting pågår

Oppdatering: Klokken 19.02 fredag meldte Telenor at selskapet hadde rutet om trafikken på de berørte stedene på Vestlandet, slik at store deler av mobiltrafikken da skulle være inne igjen, men muligens ikke alt. Det ble da fortsatt jobbet med å finne midlertid reservelinje for bredbåndstjenester. 

Permanent retting pågikk fortsatt på dette tidspunktet og var ventet å ta tid. Ikke minst gjaldt det sjøkabelen, siden skjøting av denne er komplisert og tidkrevende arbeid, ifølge Telenor. Ifølge selskapet vil arbeidet pågå til skaden er rettet. 

Begge de to fiberbruddene skyldes at eksterne aktører uforvarende påførte skade på Telenors infrastruktur. 

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.