- Ja, vi regner med å tape markedsandeler, sier pressetalsmann for Telenor, Steinar Ostermann, til digi.no.
Noen konkrete tall vil imidlertid ikke Telenor komme med etter at det fra i dag har blitt åpen konkurranse på nummeropplysningstjenester. I fjor besvarte kundebehandlerne rundt 66 millioner samtaler.
Ostermann sier av konkurransehensyn har han ingen omsetningstall å komme med. Hvor mye numrene 180 eller 181 har bragt inn i kassa til Telenor i året, vil han altså ikke opplyse om.
Men han holder fast ved at Telenor ikke har melket markedet til nå.
- Vi driver med overskudd, men det er slett ingen melkeku for oss, hevder han og sier at det slett ikke er aktuelt å kutte tjenesten helt hvis konkurransen skulle bli for tøff.
- Vi har konsesjon på dette i x antall år fremover. Det er en viktig del av Telenors virksomhet, sier pressetalsmannen.
Post- og teletilsynet har inndratt numrene 180 og 181 i forkant av frislippet, og Telenor er blant mange som har fått konsesjon på nye opplysningsnumre. Denne uken har de kjørt knallhardt på en mediekampanje for å dunke det nye innnenlandsnumret, 1881, inn i hodet på Ola og Kari Nordmann. Utenlandsopplysningen til Telenor har fått nummeret 1882.
Ifølge Telenors egne undersøkelser har 93 prosent av befolkningen kjent til nummeret til Opplysningen. Og 180 vil fortsatt være tilgjengelig for alle nordmenn fram til 1. mai.
- Vårt mål er på sikt å etablere 1881 som et like sterkt produktnavn som 180 har vært, sier Erling Christoffersensom er salgs- og markedsdirektør i Telenor Teleservice.
- Telenor har tro på at en fortsatt økning i totaltrafikken for opplysningstjenester i Norge. Det henger sammen med at totalmarkedet for slike tjenester er økende. Vi har allerede sett en betydelig økning i markedet for elektroniske opplysningstjenester, og spesielt for opplysningen via SMS, sier Christoffersen videre i en pressemelding.
Overfor digi.no innrømmer han at skulle totalmarkedet ikke øke, er sjansen stor, slik som Steinar Ostermann også sier, for at de vil tape markedsandeler.
Ostermann vil ikke si noe prosentandelen mellom bruk av manuelle tjenester og elektroniske tjenester på Telenor-opplysningen, utover at bruken av e-tjenestene er økende. I dag er det 750 kundebehandlere som jobber for Telenor med tilgang til en database med over seks millioner oppføringer.
Jo flere kunder som gjør disse søkene direkte, desto færre ansatte blir det behov for hos Telenor til å drive opplysningstjenester.
Før frislippet har Telenor da også lagt ned to av de tolv avdelingene som har drevet manuell opplysningstjeneste. Avdelingene på Kongsberg og i Askim hadde til sammen 120 årsverk, og nedleggelsene har skapt bråk blant de fagorganiserte i Telenor.
Men noen prisjustering i et konkurranseutsatt marked vil selskapet ikke høre snakk om.
En gjennomsnittlig samtale på 1881 koster mellom fem og seks kroner. Telenors priser har ikke vært justert på tre år.
- Vi har ikke foretatt noen prisjustering i forbindelse med skifte av numrene, opplyser Ostermann.
- Prisene i Norge er 20-30 prosent lavere enn i Sverige og der har det vært konkurranse i flere år, sier Christoffersen til digi.no.