Det interne kontornettet hos Telenor Norge har falt ut. Til Digi.no forteller konstituert kommunikasjonsdirektør Anders Krokan at dette utad påvirker blant annet flere av selskapets nettsteder og enkelte apper.
Internt er det mye mer som er utilgjengelig, inkludert kundeservicesystemer.
Det som ifølge Krokan ikke er påvirket, er bredbånds- og taletjenestene, inkludert mobilnettet. Heller ikke støtten for BankID skal være berørt.
Oppfølging via Facebook
På Telenors Facebook-side melder kunder om flere ulike problemer de opplever. Blant annet melder flere om at mobilt bedriftsnett ikke fungerer. Disse brukerne opplyser at de dermed ikke kan nås på mobil.
Enkelte Telenor-kunder skriver på Facebook at de har mistet tilgangen til internett og at dette skal ha skjedd omtrent da disse problemene ble kjent. Siden kundeservicesystemene er utilgjengelige, er ikke Telenor i stand til å gi noe godt svar på hva årsaken til dette kan være.
Kundene som opplever bortfall av internettilgang anbefales å bruke det vanlige trikset: å koble bredbåndsruteren fra strømnettet et par minutter, og så starte den på nytt.
På Facebook-siden opplyses det at Telenor ikke får varslet kundene via SMS, tydeligvis fordi utsendelsen avhenger av det interne kontornettet.
Ifølge Krokan jobber selskapet med å få opp igjen kontornettet så raskt som mulig, men det er uvisst hvor lang tid dette vil ta.
Trolig ingen hacking
Krokan kan foreløpig ikke uttale seg om hva som er årsaken til problemene. Digi.no har mottatt flere meldinger som hevder at Telenor har blitt hacket.
– Det har vi ingen indikasjoner på, sier Krokan.
Ulike feilmeldinger
Telenors kommunikasjon til kundene er ikke helt konsekvent. I nettbutikken til selskapet hevdes det at den er nede på grunn av tekniske oppdateringer:
Saken oppdateres fortløpende.