TELEKOM

Telenor somler med å stoppe sjokkregninger

- Vi er forskrekket, sier Post- og teletilsynet, som varsler straff.

6. juli 2010 - 10:13

Telenor har som eneste norske mobiloperatør ikke klart å rette seg etter nye EU-regler, som skal hindre at kunder blir flådd av skyhøye regninger etter mobilbruk i utlandet.

Innen 1. juli pliktet alle teleselskapene å innføre et såkalt sikkerhetsnett, der brukeren varsles med SMS dersom datatrafikken runder 500 kroner.

Kunden må deretter selv foreta et aktivt valg om høyere beløpsgrense for å fortsette bruken.

Hvert år har mange nordmenn opplevd sjokkregninger på flere titalls tusen etter svindyr mobilbruk i utlandet. De nye EU-reglene skal sette en stopper for dette.

Post- og teletilsynet (PT) mener det er hårreisende at Telenor ikke har klart å få på plass dette systemet for sine kunder ennå.

Det holder heller ikke at Telenor i et informasjonsskriv skriver at varsling og sperring er en tjeneste som må bestilles. EU har nemlig fastslått at brukeren skal være automatisk beskyttet. Det skal ikke være nødvendig å bestille tjenesten.

- Vi er forskrekket over at Telenor, som en betydelig norsk og europeisk mobilleverandør, ikke har denne tjenesten i orden. Vi kan ikke akseptere at selskapet ber kundene selv ta skritt for å beskytte seg mot høye regninger, når dette er noe Telenor har ansvar for, sier PT-direktør Willy Jensen i en pressemelding.

Varsler straff

Tilsynet varsler nå straffereaksjoner for somlingen.

Telenor blir ilagt tvangsmulkt på 20.000 kroner hver dag fra 1. august, dersom de ikke innfører sperretjenesten innen den tid.

- Jobber med saken

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
Da euroen kom til Trondheim
Da euroen kom til Trondheim

Selskapet skylder på teknikken når digi.no spør hvorfor de ikke klarer å innrette seg regelverket.

- Vi har rett og slett ikke klart å få den tekniske løsningen på plass for alle våre 2,7 millioner kunder innen fristen, selv om vi har jobbet med dette en god stund, sier informasjonssjef Per Arild Meling i Telenor.

Meling sier de jobber med å få på plass en løsning som tilfredsstiller både de reisende i utlandet, samt kravene fra Post- og teletilsynet.

- Dette tar vi sikte på å ha klart i hvert fall innen 1. august, sier informasjonssjefen.

    Les også:

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.
Tekjobb
Se flere jobber
Jobbsøknad: Slik skiller du deg ut i den store bunken
Les mer
Jobbsøknad: Slik skiller du deg ut i den store bunken
Tekjobb
Få annonsen din her og nå frem til de beste kandidatene
Lag en bedriftsprofil
En tjeneste fra