I forrige uke tok El & IT-forbundet ut 470 ansatte i Telenor, blant annet mesteparten av folkene som jobber med Telenors aksessnett. Dette får etterhvert konsekvenser for mange kunder, for den siste biten av alle ADSL-linjer - linjen fra telefonsentralen til husveggen - er eid av Telenor.
Dermed rammer streiken både kunder av Telenor og de andre bredbåndsleverandørene. Da streiken var et faktum på tirsdag i forrige uke, hadde ikke Telenors konkurrenter oversikt over konsekvensene, men begynner de å få oversikten.
digi.no tok en ny runde hos de største konkurrentene som etter hvert har vært i møter med Telenor.
Det er nå klart at streiken ikke får umiddelbare konsekvenser, men strekker den seg over noen uker, vil problemene hope seg opp.
- Streiken vil ramme alle bredbåndsleverandører, både de som bare driver med videresalg og oss som har utplassert eget utstyr i telefonsentralene, bekrefter Nextgentel-sjef Olav Stokke til digi.no.
Stokke forklarer at alle som allerede har bestilt ADSL-linjer vil få den levert, for endringene Telenor må gjøre på hver linje utføres av en innleid arbeidskraft som ikke streiker. Men det er stopp i nye bestillinger, for disse er avhengig av endringer som bare kan gjøres av Telenor-folk.
- Vi gjennomfører foreløpig våre markedsføringsaktiviteter som vanlige. Det er 4-6 ukers leveringstid, så dette får ikke noen umiddelbare konsekvenser for bestillinger, men blir streiken langvarig vil ingen få nye linjer. Mange typer feil vil heller ikke bli rettet, sier Stokke.
Nextgentel-sjefen vil ikke si noe om eventuelle erstatningskrav mot Telenor, han vil først se om streiken blir langvarig.
Han tror ikke at streiken vil få konsekvenser for konkurransebildet.
- Streiken rammer alle likt, så ingen får ikke noen konkurransevridning, sier Stokke.
- Vi merker streiken. Det er ikke et stort omfang ennå, men det kommer, sier Eirik Lunde, administrerende direktør i Ventelo, som i fjor kjøpte opp Catch.
- Det er lite vi kan gjøre. Hadde det vært en åpen konkurranse med en naturlig markedssituasjon kunne vi ha gått til en annen leverandør, men i denne verdenen er det ikke slik, sier Lunde.
Han vil foreløpig ikke si noe om eventuelle krav om erstatning fra Telenor.
- Det kommer an på hvor store konsekvensene blir og om avtalen kan regulere erstatning. Jeg kjenner ikke til hva Telenor kan dekke seg bak i forhold til streik, sier Lunde.