Oslo (NTB): Telenor har allerede iverksatt tiltak som har styrket mobilnettet i Norge. Det fremgår av en rapport som onsdag ble overlevert Post- og teletilsynet.
Innholdet i rapporten vil bli tilgjengelig på torsdag etter at Post- og teletilsynet har vurdert rapportens innhold.
Telenor beklager i rapporten at kundene ble rammet og sier om hendelsene den 17. juni at de hadde sammenheng med mobilfeilen som lammet store deler av nettet den 10. juni.


Problemene som oppsto den 17. juni ble forårsaket av korte brudd i transportnettet mellom Trondheim og Bodø. Trafikkmålinger som ble gjort i perioden feilsituasjonen varte, viser at 93 prosent av trafikken likevel ble avviklet som normalt.
– Det er ikke slik at 93 prosent på noen måte er godt nok. Våre kunder skal forvente det aller beste og vår rolle er å sørge for at Norge skal ha et mobilnett i verdensklasse. Det har dessverre ikke vært tilfelle de siste ukene, men de problemene vi har stått overfor har gjort at vi har iverksatt viktige systemendringer i tillegg til både kortsiktige og langsiktige tiltak som styrker mobilnettet, sier administrerende direktør Ragnar Kårhus i Telenor Norge.
Han forsikrer at det ikke skal stå på folk eller penger når Telenor nå øker kapasiteten i nettet og ellers gjennomfører andre forbedringer. (©NTB)