TELEKOM

Telenor-trøbbel rammer nødnumrene for fjerde gang i høst

Først i 17-tiden onsdag kunne Telenor melde at problemene som begynte rett før 10.30, var løst. Torsdag skal digitaliseringsministeren redegjøre om hendelsen for Stortinget.

For tredje gang i år fører Telenor-problemer til at folk ikke kommer gjennom på politiets nødnummer.
For tredje gang i år fører Telenor-problemer til at folk ikke kommer gjennom på politiets nødnummer. Foto: Heiko Junge/NTB
Håvard FossenHåvard FossenJournalist
Heidi SævoldHeidi SævoldJournalist
13. nov. 2024 - 11:30

Nettjenesten Dowdetector meldte onsdag formiddag om en stor økning i rapporterte problemer fra Telenor-kunder. Det var i all hovedsak mobilkunder som meldte om problemer, i følge nettsiden. Den store økningen i problemer begynte like før klokken 10.30, og først i 17-tiden kunne Telenor melde at problemene var løst.

Downdetectors avbruddskart viser at hoveddelen av problemene ble meldt av kunder i Oslo-, Trondheim-, Bergen- og Stavanger-området.

Problemene førte først til at man verken fikk ringt, tatt imot telefonsamtaler eller sendt SMS.

Nødnumre nede - tog forsinket

Downdetectors utfallskart viste klokka 11.25 at hoveddelen av Telenor-kundene som melder om problemer, holder til sør for Trondheim. <i>Illustrasjon:  Downdetector</i>
Downdetectors utfallskart viste klokka 11.25 at hoveddelen av Telenor-kundene som melder om problemer, holder til sør for Trondheim. Illustrasjon:  Downdetector

Også nødnumrene var rammet av problemene. Særlig kritisk var problemene med nødnumrene 110, 112 og 113. I tillegg hadde politiets fellesnummer 02800 og legevaktens nummer 116117 problemer.

På politiets hjemmesider meldte 10 av landets 12 politidistrikter om nødnummer-problemer onsdag formiddag.

Bane Nor melder at det har vært togforsinkelser i hele landet, på grunn av feil i mobilnettet.

– Det er dessverre slik at mobilkunder nå opplever at de ikke får ringt fra mobiltelefon. Vi jobber med feilsøking og for å løse dette. Kommer snarlig tilbake med ny status, svarte pressesjef Anders Krokan i Telenor på en e-post fra Digi, etter at vi forgjeves hadde forsøkt å nå flere Telenor-ansatte på telefon og SMS onsdag formiddag.

Hold linja!

I en SMS kl 12.05 bekreftet dekningsdirektør Bjørn Amundsen i Telenor at Telenor-kunder opplever forsinkelser på tale, men sa at SMS og mobildata da fungerte som normalt.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonsørinnhold
Atea
Nyskapningen som endrer PC-industrien

– Feilen skyldes et strømbrudd på en av sentralene våre. Vi ser en bedring i situasjonen og fortsetter arbeidet med å rette opp i feilen. Kunder kan oppleve at det tar tid å komme igjennom til nødetater. Et tips er å holde linjen og ha tålmodighet før man bli koblet opp, skriver han.

Dekningsdirektør Bjørn Amundsen i Telenor Norge. <i>Foto:  Håvard Fossen</i>
Dekningsdirektør Bjørn Amundsen i Telenor Norge. Foto:  Håvard Fossen

Øst politidistrikt meldte etter hvert at man kunne komme gjennom på 112 om man venter med å legge på i cirka 20 sekunder, selv om det er stille i andre enden. Helsedirektoratet meldte til VG at noen har opplevd å komme igjennom etter å ha holdt linjen i opptil 40 sekunder.

Digi erfarte at dette ikke bare gjaldt nødnumrene, men at man kunne komme igjennom også til vanlige mobilnumre ved å vente selv om det ikke hørtes noen summetone.

I 12-tiden meldte VG at årsaken til Telenor-utfallet var funnet. Det dreide seg om strømbrudd på en av Telenors sentraler. Telenor ville imidlertid ikke opplyse til Digi hvor i landet denne sentralen befinner seg.

Klokka 12.41 meldte TV2 og NRK at nødnumrene skulle fungere igjen, men Telenor meldte selv klokka 14,45 at man fortsatt kunne oppleve forsinkelser.

– For vanlige anrop ser vi en bedring i situasjonen, men feilen er fortsatt ikke løst, skrev selskapet i oppdateringen.

Klokken 17.03 kom imidlertid meldingen fra selskapet om at problemene var løst, og at alle tjenester fungerer som normalt.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Schneider Electric
Schneider Electric lanserer Galaxy VXL UPS
Schneider Electric lanserer Galaxy VXL UPS

– Vi beklager på sterkeste til alle som har blitt berørt, og jeg kan forsikre om at vi tar dette på det største alvor, skriver administrerende direktør i Telenor Norge, Birgitte Engebretsen, i meldingen.

Hun sier at foreløpige analyser viser at hendelsen skyldes strømbrudd på en sentral, men at det jobbes videre med å fullstendig kartlegge årsaksforholdene.

– Nå skal vi snu enhver stein for å sikre at dette ikke skjer igjen, sier hun.

 

Skjermdump av Telenors statusoppdatering om feil i mobilnettet, klokka 15.03. <i>Foto:  Telenor</i>
Skjermdump av Telenors statusoppdatering om feil i mobilnettet, klokka 15.03. Foto:  Telenor

Fjerde utfall

Onsdagens hendelse er det fjerde gangen Telenor-utfall har ført til problemer med nødnumrene i høst, og Nkom-direktør John-Eivind Velure mener det er helt uakseptabelt. Det kan du lese mer om her.

For ordens skyld: Telenor-problemene gjelder ikke Nødnett, et eget internt mobilnett som brukes av nødetatene. Nødnumrene går ikke over nødnettet, men gjennom de kommersielle nettene til Telenor, Telia og Ice.

Direktør Elisabeth Aarsæther i Direktoratet for Samfunnssikkerhet og Beredskap bekrefter overfor Digi at Nødnett ikke har vært berørt, men påpeker at det er alvorlig hvis man ikke kommer gjennom på nødnumrene.

– Det er viktig at vi får en klarhet i hva som har skjedd, så det kan settes inn tiltak som reduserer risikoen for at det skjer igjen, skriver hun i en epost.

Du har blitt hacket, og situasjonen er uoversiktlig. Hva er tapt? Hvor er beredskapsplanen? Tør du melde fra til myndighetene?
Les også

Er du klar til å bli hacket?

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.