Nettjenesten Dowdetector meldte onsdag formiddag om en stor økning i rapporterte problemer fra Telenor-kunder. Det var i all hovedsak mobilkunder som meldte om problemer, i følge nettsiden. Den store økningen i problemer begynte like før klokken 10.30, og først i 17-tiden kunne Telenor melde at problemene var løst.
Downdetectors avbruddskart viser at hoveddelen av problemene ble meldt av kunder i Oslo-, Trondheim-, Bergen- og Stavanger-området.
Problemene førte først til at man verken fikk ringt, tatt imot telefonsamtaler eller sendt SMS.
Nødnumre nede - tog forsinket
Også nødnumrene var rammet av problemene. Særlig kritisk var problemene med nødnumrene 110, 112 og 113. I tillegg hadde politiets fellesnummer 02800 og legevaktens nummer 116117 problemer.
På politiets hjemmesider meldte 10 av landets 12 politidistrikter om nødnummer-problemer onsdag formiddag.
Bane Nor melder at det har vært togforsinkelser i hele landet, på grunn av feil i mobilnettet.
– Det er dessverre slik at mobilkunder nå opplever at de ikke får ringt fra mobiltelefon. Vi jobber med feilsøking og for å løse dette. Kommer snarlig tilbake med ny status, svarte pressesjef Anders Krokan i Telenor på en e-post fra Digi, etter at vi forgjeves hadde forsøkt å nå flere Telenor-ansatte på telefon og SMS onsdag formiddag.
Hold linja!
I en SMS kl 12.05 bekreftet dekningsdirektør Bjørn Amundsen i Telenor at Telenor-kunder opplever forsinkelser på tale, men sa at SMS og mobildata da fungerte som normalt.
– Feilen skyldes et strømbrudd på en av sentralene våre. Vi ser en bedring i situasjonen og fortsetter arbeidet med å rette opp i feilen. Kunder kan oppleve at det tar tid å komme igjennom til nødetater. Et tips er å holde linjen og ha tålmodighet før man bli koblet opp, skriver han.
Øst politidistrikt meldte etter hvert at man kunne komme gjennom på 112 om man venter med å legge på i cirka 20 sekunder, selv om det er stille i andre enden. Helsedirektoratet meldte til VG at noen har opplevd å komme igjennom etter å ha holdt linjen i opptil 40 sekunder.
Digi erfarte at dette ikke bare gjaldt nødnumrene, men at man kunne komme igjennom også til vanlige mobilnumre ved å vente selv om det ikke hørtes noen summetone.
I 12-tiden meldte VG at årsaken til Telenor-utfallet var funnet. Det dreide seg om strømbrudd på en av Telenors sentraler. Telenor ville imidlertid ikke opplyse til Digi hvor i landet denne sentralen befinner seg.
Klokka 12.41 meldte TV2 og NRK at nødnumrene skulle fungere igjen, men Telenor meldte selv klokka 14,45 at man fortsatt kunne oppleve forsinkelser.
– For vanlige anrop ser vi en bedring i situasjonen, men feilen er fortsatt ikke løst, skrev selskapet i oppdateringen.
Klokken 17.03 kom imidlertid meldingen fra selskapet om at problemene var løst, og at alle tjenester fungerer som normalt.
– Vi beklager på sterkeste til alle som har blitt berørt, og jeg kan forsikre om at vi tar dette på det største alvor, skriver administrerende direktør i Telenor Norge, Birgitte Engebretsen, i meldingen.
Hun sier at foreløpige analyser viser at hendelsen skyldes strømbrudd på en sentral, men at det jobbes videre med å fullstendig kartlegge årsaksforholdene.
– Nå skal vi snu enhver stein for å sikre at dette ikke skjer igjen, sier hun.
Fjerde utfall
Onsdagens hendelse er det fjerde gangen Telenor-utfall har ført til problemer med nødnumrene i høst, og Nkom-direktør John-Eivind Velure mener det er helt uakseptabelt. Det kan du lese mer om her.
For ordens skyld: Telenor-problemene gjelder ikke Nødnett, et eget internt mobilnett som brukes av nødetatene. Nødnumrene går ikke over nødnettet, men gjennom de kommersielle nettene til Telenor, Telia og Ice.
Direktør Elisabeth Aarsæther i Direktoratet for Samfunnssikkerhet og Beredskap bekrefter overfor Digi at Nødnett ikke har vært berørt, men påpeker at det er alvorlig hvis man ikke kommer gjennom på nødnumrene.
– Det er viktig at vi får en klarhet i hva som har skjedd, så det kan settes inn tiltak som reduserer risikoen for at det skjer igjen, skriver hun i en epost.