Stadig mer bruk av skytjenester, og at bedriftenes datakapasitet flyttes ut av kott, skap og datarom til fjerntliggende datasentre, vil stille nye krav til båndbredde og infrastruktur. Dette skal nå adresseres av Telenor som varsler en storstilt utbygging av fibernettet til det norske bedriftsmarkedet.
– Mulighetene for besparelser ved bruk av skytjenester er store, men tjenester som e-post, dokumentlagring og -deling og regnskapsprogrammer krever en stabil og sikker Internett-linje med høy kapasitet. Vi har derfor igangsatt en kraftfull satsing på fiber for bredbånd i bedriftsmarkedet, både innenfor Internett-aksess og såkalte virtuelle private nett, VPN. Med fiber vil vi gjøre bedriftene klare for fremtidens digitale løsninger, sier Bjørn Ivar Moen, leder for bedriftsmarkedet i Telenor.
Nå har Telenor riktignok rullet ut fiber til norske husstander og bedrifter i flere år. Men nå skal satsningen utvides. Modellen Telenor har lagt seg på vil gjøre at små- og mellomstore bedrifter lettere skal kunne få tilgang til lynraske linjer.
– Når en kunde kontakter oss med ønske om fiber, sjekker vi bedriftens beliggenhet og nærhet til andre virksomheter. Alle bedrifter i tettbygde strøk med en viss konsentrasjon av virksomheter, vil kunne få fiber fra Telenor, sier Moen.
Altså: Dersom en bedriftskunde henvender seg til Telenor med ønske om fiber, så vil teleselskapet igangsette salg mot omkringliggende bedrifter for å få en størst mulig kundekonsentrasjon på ett sted – og dermed få en basis å etablere tjenesten fra.
Om din nabobedrift ringer Telenor kan du forvente deg en telefon fra en Telenor-selger som vil tilby deg fiber.
Men satsningen på fiber betyr ikke at Telenor vil la kobber-nettet gå for lut og kaldt vann, selv om dette skal fases ut. Kobber-linjene er i dag bærer for ADSL-linjene.
– I områder hvor vi har bredbånd på flere ulike teknologier, vil vi vurdere å erstatte kobbernettet med raskere teknologi. Et slikt moderniseringsløp vil skje over mange år, og ingen tjenester eller løsninger forsvinner før vi kan tilby noe som er minst like bra. Vi vil da hjelpe kundene over på nye løsninger, og vi vil varsle kundene i god tid og innenfor gjeldende varslingsfrister og avtaler, forsikrer Moen.
Men Telenor har hastverk. Frem mot 2017 skal kobberet fases ut, i det som kanskje er den største omleggingen i Telenors over 100-år lange historie. Hvordan det skal skje kan du lese mer om her.
OPPDATER: Etter at saken ble publisert mottok vi følgende e-post fra Telenors informasjonsavdeling, hvor de ber oss moderere påstanden om at Telenor har hastverk med å fase ut kobberet:
«Faktum er at vi skal fortsette å levere fullgode telefoni- og bredbåndstjenester på kobbernettet i lang tid fremover. I mange områder vil vi modernisere kobbernettet, det vil si at vi vil oppgradere hastigheten der det er mulig. I andre områder, hvor det er mulig å få telefoni og bredbånd på flere ulike teknologier, vil vi vurdere å erstatte kobbernettet. Denne moderniseringen vil ta mange år, og ingen tjenester eller løsninger vil forsvinne før vi kan tilby noe som er minst like bra. Kunder som har telefoni-, bredbånds- og tv-tjenester levert fra Telenor vil få det også i fremtiden.»