Det sier Telenors radioansvarlige i Asia, Sigve Brekke i et intervju med Dow Jones Newswires. Brekke har nylig overtatt jobben som Knut Reed startet i 1998 og jobber nå med Telenors ekspansjonsplaner i Asia med utgangspunkt i Telenors regionkontor i Singapore.
I første rekke dreier satsingen seg om mobiltjenester og da først og fremst mobilportalen "djuice", som i Asia først skal ut i Thailand neste år, før Malaysia og andre nasjoner står for tur.
Dette skjer parallelt med Telenors globale markedsføringskampanje av "djuice" i hovedsak knyttet til at selskapet er hovedsponsor til Knut Frostads båt i Whitbread-seilasen som starter neste år. Dette alene koster 65 millioner kroner i PR-penger, men selskapet håper til gjengjeld på solid medieeksponering.
Nå leter Telenor etter en lokal partner som en del av selskapets planer for å lansere mobilorienterte tjenester. Fra før eier selskapet aksjer i mobilselskap i Thailand og Malaysia, henholdsvis 33 prosent i malayiske Digi.Com BHD og 25 prosent i thailandske United Communication Industry PCLt.
Ifølge Brekke er Telenor nå i samtaler med eksisterende mobilselskap både i Indonesia og i Fillippinene med tanke på ekspansjon.
- Vi ser at det akkurat nå åpner seg flere muligheter i land med lav mobilpenetrasjon og liten konkurranse. Men i de prosjektene der Telenor skal være med vil selskapet ha minst 20 prosents eierandel, sier han.
Telenor har bestemt seg for bare å unngå to land i Asia; Japan og Sør-Korea. Der er mobilpenetrasjonen for høy, og konkurransen allerede alt for hard.