Nordmenn går ikke lei av å se en haug med ungdommer som sitter innesperret i hus på Fornebu. TVNorge kan fortsatt vise til seertall på over 650.000 nordmenn (på premieredagen). Og på digital-TV går det enda bedre enn de tidligere årene.
Telenor-eide Canal Digital meldte nylig om at over 25.000 husstander hadde sikret seg muligheten til å følge Big Brother-deltakerne på TV hele døgnet.
Bare på premieredagen passerte Canal Digital 10.000 billetter. og etter fire dager hadde "Big Brother Next Generation" passert 20.000 solgte digital-TV-billetter.
Prisen for å se BB-deltakerne på tre kanaler er 195 kroner. Dermed har Canal Digital allerede skaffet nesten fem millioner kroner i reality-serien som i år varer 70 dager. I 2001 og 2002 var det 20.000 abonnenter hvert år som betalte for å ha tilgang til kameraer blant annet i dusjen i huset.
De millionene som Telenor sitter igjen med på digital-TV, må selskapet dele med opphavsrettighetshaverne i Big Brother KB.
Likevel gir ikke Telenor full gass på alle fronter i år. På bredbåndskanalen iCanal, som hadde fullt fokus på Big Brother alle 100 dagene i fjor, er det i år ingen sendinger.
- Nei, du får nesten spørre Telenor Business Solutions om hvorfor vi ikke sender. Hostingen og streamingen var såpass kostbar at det ikke lønte seg for oss. Satsingen bar seg ikke økonomisk, sier iCanal-sjef Eirik Lunde til digi.no.
Da Big Brother var ferdig i 2002, sendte Telenor og Lunde ut en pressemelding om at det hadde vært stor interesse for betalt innhold på Internett: 50.500 nettprodukter (arkivklipp og direkteopptak fra huset) ga inntekter på i underkant av én million kroner. Tjenestene kostet fra 5 til 20 kroner og ble betalt via mobilen. Det var over 20.000 personer som benyttet seg av kjøpsmulighetene.
- Dette tilsvarer fem prosent av brukerne på Bigbrother.no, noe vi anser for å være et bevis for at det finnes en betalingsvilje for innhold på nettet. Man skal være klar over at dette er det beste resultatet vedrørende kjøp av streaming i Telenors historie, sa Lunde i meldingen i juni i fjor.
Men det var altså ikke nok.
I år gransket telegiganten i større grad på den økonomiske kalkylen og konkluderte med at det ikke er verdt å sende det via web-TV på nettet, til tross for markedsføringsverdien.
- Vi så en attraktiv mulighet for å selge mange bredbåndsabonnementer da vi benyttet iCanal i 2002. Hvis du ser på ADSL-salget i år, er vi jo svært til stede med markedsføring, men vi satser på andre metoder for å få inn nye bredbåndskunder, sier Lunde.