Oppdatering: Telenor Norge bekreftet klokken 18.25 onsdag ettermiddag i en oppdatert utgave av denne Facebook-meldingen at problemene som mange av selskapet bredbåndsbrukere opplevde onsdag, var knyttet til selskapet DNS-tjeneste. Tiltak som ble gjort onsdag ettermiddag, skal ha vist seg å ha positiv effekt for mange fra rundt klokken 16.30. Telenor opplyser onsdag kveld at situasjonen fortsatt overvåkes nøye.
Flere av de mange kundene som onsdag opplevde problemer med Telenors fastnettbaserte bredbåndstjenester, forteller på blant annet Facebook at problemene lar seg løse ved å sørge for at enheten de bruker, benytter en annen DNS-server enn de domenenavnserverne Telenor selv tilbyr.
Dette kan gjøres enten på den enkelte enhet eller mer sentralt i bredbåndsruteren som benyttes.
Hvordan dette gjøres, varierer veldig fra system til system. Men det er sjelden veldig vanskelig, og det finnes oppskrifter på nettet for de fleste systemer.
Åpne tjenester
Det finnes flere som tilbyr DNS-tjenester som alle kan benytte. Enkelte har svært enkle adresser, slik som Cloudflare med 1.1.1.1 og Google med 8.8.8.8 og 8.8.4.4.
På Facebook opplyste Telenor Norge klokken 15.50 onsdag ettermiddag at de første kundehenvendelsene om problemene kom rundt klokken 14.30. Foreløpig ser det ut til at brukere på Vestlandet og Sørlandet var mest rammet.
Telenor ber brukerne om ikke å ta kontakt direkte med kundeservice, da kapasiteten lett kan bli sprengt. I stedet anbefales kundene å stille spørsmål i den aktuelle Facebook-tråden.