Oslo (NTB-Alexander Vestrum): To feil med omtrent samme årsak har rammet Telenors mobilnett på ei uke. Nå innrømmer Telenor-toppene at selskapet er nærmere taket på kapasitet enn de til nå har vært klar over.
Trafikken i Telenors mobilnett var ved 17.30-tiden fredag tilnærmet normal. Problemene som inntraff rundt klokken 14.30, rammet i hovedsak 2G-nettet. Områdene som var verst rammet av telefontrøbbelet, var Nordland, Troms, Sogn og Fjordane og Møre og Romsdal.
- Det er svært beklagelig at vi nok en gang har hatt ustabilitet i nettverket. Vi ser alvorlig på at den ene hendelsen kommer etter den andre, sa konsernsjef Jon Fredrik Baksaas på telefon fra St. Petersburg i Russland under et pressemøte fredag.
I tillegg til 2G-nettet - andre generasjons mobilnett - ble en del bedriftskunder med Telenor ProffNett-abonnement rammet. Fastnettet og internettrafikken har hele tiden fungert, men tidvis var det problemer med å ringe fra fasttelefon til mobiltelefon.
Kunder som fortsatt har problemer, bør skru av og på telefonen sin, opplyser Telenor på sine Facebook-sider.
Signalering
Også forrige fredag hadde Telenor store problemer med mobilnettet, og feilen ble først rettet opp etter ni timer. Selskapet betegnet problemene som de mest omfattende siden det begynte med mobiltelefoni.
Både feilen fredag og den langt mer omfattende feilen ei uke tidligere er knyttet til såkalt signaleringstrafikk. Signalering omfatter blant annet opp- og nedkoblingen av samtalene.
- Vi har vært klar over problemene siden forrige fredag, og vi har satt i gang tiltak for å redusere mengden signaleringstrafikk og for å utvikle kapasitet, forteller administrerende direktør Ragnar Kårhus i Telenor Norge
Brudd mellom Trondheim og Bodø
Problemene startet rett før 14.30 og skyldtes brudd i et samband mellom Trondheim og Bodø. Dette førte til begrenset framkommelighet spesielt i 2G-nettet i noen geografiske områder, opplyser den administrerende direktøren.
Selv om hendelsesforløpet var noe av det samme som forrige fredag, fikk det denne gangen et langt mindre omfang. Komponenten som utløste problemene forrige fredag, var denne gangen ikke innblandet i hendelsesforløpet, ifølge Telenor.
Stengte av
Problemene ble raskt lokalisert til en server i Trondheim.
- Vi valgte på basis av de rutinene som er etablert, å relativt raskt foreta en avgrenset avstengning av 2G-trafikken på to punkter. Dette berørte kunder fra Bodø og nordover i Nordland, i Troms, i Sogn og Fjordane og i Møre og Romsdal, forteller Kårhus.
Uvisst om kompensasjon
Trafikken i mobilnettet ble gradvis tatt opp igjen fra klokka 15.00 og utover.
Etter problemene for ei uke siden ga Telenor kundene kompensasjon ved at man slipper å betale for bruk i hele pinsehelgen. Om selskapet gjør noe tilsvarende denne gangen, er for tidlig å si, opplyste administrerende direktør Kårhus fredag.
I kontakt med Kleppa
Samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa har sammen med justisminister Knut Storberget (Ap) satt i gang et prosjekt for å redusere sårbarheten i samfunnet ved situasjoner som det Telenors kunder ble rammet av. Fristen for dette arbeidet er satt til 1. november.
- Fredagens hendelse understreker hvor viktig dette arbeidet er, sier samferdselsministeren, som fredag var i kontakt med Telenor-ledelsen om problemene. (©NTB)
Les også:
- [12.04.2012] Mange er helt avhengige av mobilen
- [13.03.2012] Dette vil Telenor blokkere
- [19.07.2011] Årsaken til Telenors kollaps funnet
- [23.06.2011] - Svitsjen låste seg fullstendig
- [20.06.2011] Telenor slipper bøter etter mobilkrasj
- [17.06.2011] Alarmen har gått i Telenor