TELEKOM

Teleselskaper setter ned fakturagebyr etter varsel fra Forbrukertilsynet

Etter at Forbrukertilsynet varslet vedtak mot Convene, Telenor og Telia, har alle de tre teleselskapene satt ned eller fjernet fakturagebyr.

Telenor er ett av selskapene som senker fakturagebyret.
Telenor er ett av selskapene som senker fakturagebyret. Foto: Frederik Ringnes/NTB
26. feb. 2024 - 10:58

Det skjer etter at Forbrukertilsynet varslet forbud på og høye ukebøter til selskaper med ulovlige fakturagebyrer, noe som kunne tilsvare millionbeløp.

Telia setter derfor ned gebyrene for alle sine tre merkevarer fra 79 og 59 kroner til 6,47 kroner for merkevaren «Telia» og til 5 kroner for merkevaren «Mycall». For merkevaren «One Call» er papirfakturagebyret helt fjernet, ifølge Forbrukertilsynet.

Telenor reduserte fra 1. februar prisen på papirfakturagebyr fra 79 til 6,50 kroner, mens Convene har besluttet at de ikke lenger vil ta fakturagebyr fra forbrukerne, men heller overlate det til næringskundene sine.

I Norge er det lov å kreve fakturagebyr, men gebyret kan ikke være større en de faktiske kostnadene ved fakturering.

Tirsdag møtes representanter for de største sosiale mediene kulturminister Lubna Jaffery og norske redaktører til dialogmøte
Les også

Kulturministeren i dialog med tek-gigantene

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.