Post- og teletilsynet har offentliggjort en rapport om IP-telefoni. Godt etter at tilbudene har etablert seg i markedet påpeker tilsynet at IP-telefoniselskaper trolig må tilfredstille de samme kravene til nødsamtaler, sporing og annet som de vanlige teleselskaper.
Denne delen av rapporten omtalte digi.no i går.
Les også:
- [23.08.2004] Mener Telenor-avgift bremser IP-telefoni
- [19.08.2004] Teletilsynet vil regulere IP-telefoni
Rapporten inneholder også en markedsanalyse der tilsynet har satt opp tre scenarioer for utviklingen av IP-telefoni i Norge.
Selv i det mellomgode scenarioet vil 228.000 av landets 1,8 millioner husholdninger ha IP-telefoni i stedet for en vanlig fast-telefon.
Tilsynet har laget tre scenarioer som spenner fra 342.000 til 114.000 IP-telefonikunder i 2007 fordi det er mange forhold som vil påvirke utviklingen - i tillegg til en lav pris.
Store usikkerhetsmomenter er hvordan Telenor svarer og hvor villige de er til signifikante priskutt. Økende bruk av mobil og WLAN-basert IP-telefoni kan også påvirke salget.
I samme analyse spår tilsynet at at 1,17 millioner bredbåndkunder i Norge i 2007.
Analysen er dog ikke de beste nyhetene for uavhengige leverandører av IP-telefoni som IP24 og Telio. Tilsynet påpeker i sin rapport at de regner med at alle de store bredbåndsselskapene vil lansere IP-telefoni og lister opp fordelene bredbåndsselskapene har:
- Tilbyderne kan drive direkte markedsføring mot eksisterende kunder
- De har et etablert kunde- og tillitsforhold
- Kundene ser på IP telefoni som en naturlig verdiøkning, og tilbudet vil bli levert
sammen med eksisterende bredbåndsaksess
- Kundene sparer mye penger
- Kundene trenger kun å forholde seg til èn tilbyder
- Nettverks-eksternaliteter: Det blir sannsynligvis hos mange tilbydere gratis å ringe mellom kunder i samme bredbåndsnett
Her kan du lese hele Post- og Teletilsynet rapport om kravene til IP-telefoni (PDF-format)
Her er grafen tilsynet har laget for salget av IP-telefoni-abonnementer i årene fremover.