Telia kom med en svært så kort melding nå klokken 07.44, fredag morgen. Dette er hele meldingen:
– Etter en planlagt endring i mobilnettet i natt kan enkelte av våre kunder oppleve problemer med å gjennomføre samtaler.
– For at telefonen skal fungere som normalt ber vi alle kunder skru mobilen på flymodus, vente i 10 sekunder og så skru flymodus av igjen. Hvis flymodus ikke fungerer, gjør en omstart av telefonen. Mobildata fungerer som normalt.
– Vi beklager på det sterkeste de ulempene dette har for de som er berørt.
Litt seinere på morgenkvisten skriver informasjonssjef Daniel Barhom i Telia i en epost til Inside Telecom at de ikke har mulighet til å gå i detaljer på rotårsak, men at feilen oppstod som følge av en planlagt endring i mobilnettet i natt.
– Taletrafikken går som normalt for øyeblikket, så ingen er foreløpig berørte, men vi er avhengige av at kunder setter på flymodus, eventuelt slår av telefonen, hvis ikke vil det kunne oppstå problemer. Vi ser at mange kunder allerede har gjort dette. Vi jobber på spreng med å rette feilen, og beklager så mye overfor våre kunder, sier Barhom.
Han legger til at dette også gjelder for kunder hos Telia-eide One Call, Mycall og Phonero.
Stoppet 21 millioner svindelforsøk – ny gruppe hardest rammet