Det skriver Nettguiden i dag.
Internet Norge sendte onsdag ut en e-post-melding til sine abonnenter der de opplyste at Telia hadde stengt Internet Norges nettforbindelse på grunn av "en uoverensstemmelse mellom Internet Norge AS og Telia".
Det var i april i år det ble inngått en avtale mellom Telia Internett og Internet Norge AS. Et sentralt punkt i denne avtalen var gjeldssanering for Telias tilgodehavende hos Internet Norge AS, ifølge Nettguiden, som skriver at de kundene som hadde betalt forskudd til Internet Norge ikke fikk informasjon om dette viktige punktet. Den eneste måten de kunne få noe igjen for sine penger var å inngå avtale med Telia. Et fritt abonnement fram til februar neste år skulle dekke opp det de hadde betalt til Internett Norge AS.
I et skriv fra Telia fikk vel 3.000 kunder dette tilbudet. Hadde alle slått til ville saken vært ute av verden, men kun 500 valgte å inngå avtale. De hadde et abonnement de hadde betalt for så hvorfor skifte? Onsdag fikk de svaret: Telia kuttet linjene. Det svenskeide selskapet var ikke villig til å øke sitt tilgodehavende hos Internet Norge AS ytterligere og de kunne heller ikke supportere kunder som benyttet et nett de ikke kjente til.
Dermed står 2500 kunder nå uten nettforbindelse - kunder som reelt sett har valget mellom å få noe igjen for pengene ved å inngå avtale med Telia eller finne seg annen leverandør.
Jarle Ødegård, markedssjef i Telia Internett, sier til Nettguiden at dette er Internet Norges problem. - Vi har hele tiden ment at avtalen som ble inngått var gunstig for Internett Norge AS, sier Ødegård, som karakteriserer det som nå har skjedd som "unødvendig".