Telia varslet i forrige uke at de revurderte sin satsing i Norge. En av årsakene var erfaringer fra Danmark og Finland, hvor det har vist seg meget vanskelig å komme seg inn i markedet for mobiltelefoni.
Bjørn Formo i Telia Norge har tidligere påpekt overfor digi.no at han ikke er sikker på at Telia i Norge kan få lønnsomhet ut av en mobiltelefoni-satsing alene. Han er derfor åpen for samarbeid ikke bare med andre tele-aktører, men også med kortleverandører eller for eksempel dagligvarebransjen (se relaterte saker).
Michael Larsen i Telia Mobile i Sverige har forklart dette blant annet med at man ikke har kunnet tilby kunden et produkt som oppfattes som et fullverdig mobiltelefoni produkt (se relaterte saker).
Han mente også at et samarbeid med Telenor Mobil eller NetCom kunne løse dette problemet. Ved å velge samme nettverksteknologi som en av de to aktørene, kan Telia trolig tilby de samme tjenestene når kunden er utenfor som innenfor Telias 1800-nett.
- Hadde ikke den enkleste løsningen vært om dere bestemte dere for å bygge ut 1800-nettet i Norge sammen med NetCom?
- Jeg utelukker ingen ting nå, det er vel ingen i hele Telia som vil gjøre det i dag. Som sagt hadde vi regnet med å gå inn i en dialog med de to norske mobiltelefon-aktørene allerede i juni, men det er nå utsatt til vi har kommet opp med en ny forretningsplan for Norge.
Heller ikke i NetCom vil man utelukket et tett samarbeid med Telia.
- Vi har ikke tatt stilling til noe slikt enda, sier administrerende direktør i NetCom, Terje Christoffersen.
- Det har foreløpig ikke vært noen aktuell problemstilling, og jeg kan derfor ikke utelukke en slik løsning. Man skal huske på at Telia alt i alt trolig må investere mellom 3 og 3,5 milliarder kroner for å komme igang med mobilsatsingen i Norge. Slik markedet ser ut i dag så trenger de vel over 400.000 kunder for å få lønnsomhet i en slik satsing på egenhånd, sier Christoffersen.
Terje Christoffersen påpeker også at slik det ser ut nå vil ikke Telia kunne tilby et fullgodt mobiltelefoni-produkt i Norge. Han mener de problemene Telia selv påpeker ikke bare gjelder hvilke tjenester som kan tilbys utenfor Telias eget nett.
- Slik det ser ut i dag vil en Telia-kunde få kuttet forbindelsen dersom han kjører utenfor GSM-1800 nettet midt i en samtale. Vi klarer å flytte samtalene mellom våre egne nett, men ikke mellom vårt nett og for eksempel Telias nett selv om vi har en avtale om "roaming", sier Christoffersen.