Når konkurrentene tilbyr IP-telefoni og internettoppkobling mot TV, tvinges gamle televerk til å oppjustere seg med tøffere tilbud.
I Hongkong er teleoperatøren PCCW allerede i gang. Siden september ifjor tilbyr selskapet nå 43 TV-kanaler via såkalte «telefonpakker» til sine kunder. Målet til PCCW var å gjøre seg mer attraktiv i forhold til billigere konkurrenter.
Ifølge Ny Teknik ønsker Telia Sonera å følge den samme strategien. For konkurrentene presser på. 10. august kjøpte Bredbandsbolaget konkurrenten Bostream og ble plutselig en spiller i nivå med Telia Sonerea på bredbåndsmarkedet. Dette til tross for at Telia eier kobbernettet ut til alle landets hushold.
To uker senere skrev Bredbandsbolaget avtale med satelittselskapet Viasat som tilbyr TV-sendinger allerede i høst.
I Norge er det Lysetele og kraftselskap som har kommet lengst med trippelnettjenester.
Les også:
- [18.03.2004] Her er bredbåndspakken som har alt
- Det er viktig med en helhet på bredbånd, TV og telefoni. Jo færre innganger for kommunikasjon, desto enklere blir håndteringen for kunden, sier administrerende direktør Marie Ehrling i Telia Sonerea i Sverige.
Ehrling mener husstanden må ha tilgang til 8 Mbit/s før TV kan tilbys.
Å beholde kundene er et viktig motiv for Telias satsning på TV-sendinger, samtidig som inntektene kan økes. Film og TV er noe husholdningen er vant med å betale for i motsetning til andre tjenester på Internett.
En av de europeiske pionerene, den italienske bredbåndsoperatøren Fastweb, har økt inntektene fra kundene med hele 1.500 kroner per kunde på grunn av TV og videotjenester.
Her i Norge er det kun NextGenTel som foreløpig tilbyr noen få kanaler til sine ADSL-kunder og du må betale for hver kanal.