Det børsnoterte IP-telefoniselskapet Telio meldte torsdag morgen om resultater for tredje kvartal, det første kvartalet som inkluderer merverdiavgift, eller moms, på selskapets tjenester. Dette satte sine preg på regnskapet.
Kundebasen økte med 3.883 kunder netto i kvartalet, mens den i Norge økte med netto 242 kunder. Selskapet skriver i en pressemelding at salg til bedriftsmarkedet fortsatte den gode utviklingen.
Men takket være innføringen av merverdiavgift ble ikke kundeveksten omsatt til mer penger i kassa for selskapet, som driver sin virksomhet med base i Sveits.
Selskapet omsatte for 94 millioner kroner i kvartalet, mot 97 millioner kroner samme kvartal i fjor. Driftsresultatet endte på 20,5 millioner kroner, mot 21,4 millioner kroner samme kvartal i fjor. Resultat før skatt endte på 20,4 millioner kroner, mot 21,5 millioner samme periode i fjor.
Etter at skatten ble betalt satt selskapet igjen med 15,2 millioner kroner, mot 16,7 millioner samme periode i fjor.
– Hensyntatt effekten fra innføringen av merverdiavgift på elektroniske tjenester fra 1. juli er vi godt fornøyd med resultatene i 3. kvartal. Til tross for dette klarer vi å levere god lønnsomhet og en sterk kontantstrøm. Kundeveksten i 3. kvartal var høyere enn for hele første halvår. I tillegg til en økning i kundeinntaket i markedene utenfor Norge er det gledelig å se en positiv utvikling i Norge både for privat- og bedriftsmarkedet, sier Eirik Lunde, administrerende direktør i Telio Holding ASA.
Telio har vært i en skattekrangel med norske skattemyndigheter knyttet til et momskrav på 88,8 millioner kroner for perioden 2004 til 2008. Det er ikke kommet noen nye momenter i denne saken, men det ventes en avklaring i nær fremtid. Det melder selskapet i sin resultatrapport.
Les også:
- [10.02.2012] Smell for Telio
- [21.12.2011] Telio inngår millionforlik
- [05.09.2011] Telio skiller drift og utvikling
- [18.08.2011] Stabilt for Telio