En studie utført av analyseselskapet Media Metrix, og Jupiter Communications viser at ungdommer bruker langt mindre tid på nettet enn det voksne gjør.
Dette kan komme som en overraskelse på de som trodde at nettet først og fremst var hjemsøkt av barn og tenåringer. Det viser seg nemlig at unge i alderen 12 til 17 år i snitt brukte 303 minutter da Media Metrix undersøkte surfevanene i juni i år. Det melder Wall Street Journal.
Bare åtte ganger var denne gruppen koblet opp til nettet i løpet av undersøkelsesmåneden.
Unge voksne fra 18 til 34 brukte et gjennomsnitt på 656 minutter på nettet og var logget på i 13 av månedens dager. Overraskende nok hadde voksne i alderen 35 til 49 brukt hele 804 minutter på nettet denne månenden, og var koblet på 15 ganger.
Undersøkelsen ble gjort på panelets hjemme- og jobbemaskiner og ikke nettbruk på skolen.
Analytikerne tror at unge bruker nettet som en kilde til underholdning, ikke et nytteverktøy. Tenåringer er også tidlige på å ta til seg nettet og var langt flinkere med å eksperimentere med innovative tjenester, skriver Wall Street Journal.
Ikke overraskende fant studien at unge gutter er langt mer aktive på nettet enn jentene. Guttene hadde et snitt på å besøke 47 netttjenester gjennom måneden undersøkelsen ble gjennomført, og under denne perioden så de på omkring 300 undersider på disse nettsidene. Jentene besøkte i gjennomsnitt 32 netttjenester og lastet ned 271 forskjellige sider.
De mest populære aktivitetene for begge kjønn i denne gruppen var ikke overraskende å sende og motta e-post, bruke søkemotorer, samt instant-messaging tjenester.
Jenters søken etter innhold på nettet fokuserte i sterkere grad på nettsider og tjenester som hadde sin forankring i etablerte merkenavn utenfor nettet. Gutter tenderte til ikke å besøke sider som var knyttet opp mot en "off-line" merkevare, skriver Wall Street Journal.
Gutter brukte dessuten langt mer tid å spille spill samt å laste ned software og musikk enn det jenter gjorde, selv om hele 55,1 prosent av jentene lastet ned musikk jevnlig fra nettet viser data fra Jupiter og Media Metrix studien.
Dette er den første studien som de to analyseselskapene har gått sammen om etter at Media Metrix sa de ville kjøpe opp Jupiter.
Les mer om planene:
Media Metrix fusjonerer med Jupiter