Mandag ble det klart at Google legger nærmere 70 milliarder kroner på bordet for å kjøpe Motorola Mobility, en av de mest trofaste brukerne av søkegigantens Android-plattform.
For å forstå beveggrunnene til Google må man tilbake til etterkrigshistorien da den kalde krigen herjet. Lederne foran og bak jernteppet var fredselskende, men de brukte enorme summer på å bygge opp arsenal av våpen. Terrorbalansen ble i det store og hele opprettholdt. Krigen ble aldri varm – og hverdagen kunne fortsette.
Trekker vi parallellen til det svært hurtigvoksende markedet for smarttelefoner har det utkrystallisert seg to fronter: Apple på den ene siden og Googles Android på den andre. Ett av de virkelig alvorlige våpnene de to partene sloss med er patenter – kall det gjerne størkna kunnskap.
Apple har vært aggressive når det gjelder patentkjøp, noe deres deltagelse i konsortiet som kjøpte Nortels patentportefølje vitnet om. Apple har heller ikke vært redd for å bruke patentkortet i krig på bakken – noe Samsung den siste uken har blitt smertelig klar over.

Google trengte flere relevante patenter i arsenalet for på den måten å gjenopprette en slags terrorbalanse.
Men dette er bare ett argument for hvorfor Google fant det nødvendig å gjøre sitt til nå største oppkjøp. Den andre grunnen finner vi internt hos Android-telefonens produsenter.
Kort tid før det ble kjent at Motorola ble kjøpt opp raslet de nemlig med sablene overfor andre Android-partnere. De har relativt åpent, ifølge nettstedet Unwired View, hintet til at de vurderer å gå etter andre Android-produsenter for brudd på sine patenter.
Motorola har en katalog over patenter innenfor mobilområdet som gjør at de står relativt sterkt i enhver disputt, og som gjør dem overlegne når lisensforhandlinger skal gjennomføres. Dessuten har selskapet vært under press for å øke lønnsomheten på sine eiendeler, og patenter er en viktig del av det.
En intern patentkrig i Android-leieren ville gjort plattformen svært mye mindre attraktiv for kundene. Det vil ganske sikkert også føre til høyere priser da lisenskostnadene ville steget betydelig per solgte håndsett.
Konkurrentene til Motorola, i første rekke Samsung og HTC, ble kjapt beroliget av Googles toppsjef Larry Page da oppkjøpet ble kjent.


Selskapet skal drives som før, Android skal fremdeles være åpent og Motorola blir ikke en integrert del av Google. De har grunn til å glede seg over at Google neppe vil la Motorolas patent-advokater hakke løs på deres produkter, men hvordan Google vil følge sitt eget slagord (Don't be evil) gjenstår å se.
Det som gir grunn til bekymring ved den polarisering i patentkarteller vi ser tydelige tegn til, er livsvilkårene til de mindre (og kanskje mer innovative?) aktørene i markedet.
Dersom de ikke får de samme lave lisenskostnadene og de samme rammevilkår i markedet som de etablerte tar av hverandre så kan markedet gå fra innovativ warp-hastighet til Nokia-fart.
Uansett: Siste ord er ikke sagt, siste patent er ikke loggført og den siste mobilpatentporteføljen er ikke solgt.