UTVIKLING

Tesla-app påkaller Marvels superhelter

«Knock out the supervisors kneecaps»: – Joda, det er en tullete demo, men dette viser noen av mulighetene.

Harald BrombachHarald BrombachNyhetsleder
4. mars 2016 - 14:54

MOSS (digi.no): Et lag utviklere fra det norske konsulentselskapet Skill brukte deler av vinterferien på å lage varslingstjeneste for superhelter, hvor elbilen Tesla Model S har en sentral rolle.

Dette hele skjedde i forbindelse med hackatonet Arctic SharePoint Challenge i Oslo. Seks team fra ulike utviklermiljøer møttes for å snekre sammen kreative løsninger, basert på blant annet Microsoft SharePoint og Azure. Årets tema var Marvels superhelter.

Til digi.no forteller seniorutvikler Brage Rønning Tukkensæter i Skill at løsningen som laget hans har utviklet, består av en mobilapp, et SharePoint Online-basert administratorgrensesnitt og en oppdragsoversikt som vises på skjermen i Teslaen.

Også litt nytteverdi

– Dette er mest lek og moro, men i en kontekst med forretningsverdi. Virkelige løsninger vil være basert på mye av den samme teknologien, mente Tukkensæter.

Appen som laget er basert på Xamarin, kryssplattformløsningen som Microsoft nylig har blitt eier av. Appen kan dermed relativt enkelt gjøres tilgjengelig for både Android, iOS og Windows. Appen digi.no fikk demonstrert kjører på Android.

Mobilappen i superheltsystemet til Skill er basert på Xamarin.
Med appen kan en person i nød trykke på en stor «I need help now»-knapp, få opp en liste over superhelter som er i nærheten, velge en av disse og beskrive problemet. Deretter sendes oppdraget via Azure Mobile Services til den valgte superhelten.

I praksis er det Teslaen til markedssjef Pål-André Kjøniksen som er hardkodet til å motta oppdragene, men i en «mer reell» situasjon kunne app-brukeren ha valgt den nærmeste superhelten.

Varselet blir deretter sendt til den store skjermen i bilen, hvor superhelten kan lese om og akseptere oppdraget. Samtidig kan for eksempel superhelter og andre i hovedkvarteret følge med på hva som skjer gjennom administrasjonsgrensesnittet. Her finnes også en egen side per superhelt, hvor superheltens egenskaper, arbeidstimer og tilgjengelige utstyr er oppgitt.

Det er nettleseren i bilen som fungerer som programmeringsgrensesnitt. Den har ifølge Tukkensæter støtte for alt som behøves, inkludert posisjonsdata.

På skjermen ser man oppdragene som har blitt sendt til Bruce Banner, alias Hulken. Bilde: H.Brombach

Mange snarveier

– Egentlig er dette bare en tullete demo gjort på tre dager, hvor man rydder unna alt som er vanskelig. Det skrus ned på sikkerhet, brukergrensesnitt og datakvalitet. Man får aldri så god tid som man tror under konkurransen, sier Tukkensæter og nevner at blant annet API-et til Teslaen var blitt endret siden sist, noe som først ble oppdaget i siste liten.

Til tross for dette mener han at demoen fungerer som et konseptbevis. I praksis dreier det seg om en enkel form for flåtestyring.

Tukkensæter og Kjøniksen mener at konseptet kan egne seg for Uber-lignende tjenester eller for alle som skal ut og fikse noe, for eksempel reparatører.

Sikkerheten

Dette er altså ikke første gang utviklerne har fått leke seg med Kjøniksens Tesla. Tidligere har de lagd en løsning hvor de kunne gjøre mye av det samme som den offisielle Tesla-appen, slik som å tute, endre varmen og lignende. Dette dashbordet ble sendt til alle i selskapet, slik at også de kunne kontrollere denne funksjonaliteten.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Schneider Electric
Schneider Electric lanserer Galaxy VXL UPS
Schneider Electric lanserer Galaxy VXL UPS

På samme måte som med den lignende løsningen i Nissan Leaf, er programmeringsgrensesnittet til Tesla webbasert (HTTPS og REST). Den vesentlige forskjellen er at Tesla også krever at det oppgis et passord. Men Tukkensæter og Kjøniksen antyder at det nok kunne ha vært fornuftig med en ekstra autentiseringsfaktor, for eksempel engangskoder over SMS.

Dette skyldes ikke minst en av de nyeste funksjonene til Tesla, hvor man kan få bilen til å kjøre framover eller bakover ved hjelp av Tesla-appen. Det krever at bilnøkkelen ligger i bilen. Kjøniksen demonstrerte for digi.no at bilen definitivt kunne kjøre uten at noen satt i førersetet.

 

Pål-André Kjøniksen i Skill (til venstre) demonstrerer at han med en mobilapp kan får Teslaen sin til å kjøre framover og bakover, uten at noen sitter i bilen. Kollegaen Brage Rønning Tukkensæter observerer. Bilde: H.Brombach

På den offentlige parkeringsplassen, kunne dette lett ha skapt forvirring blant andre sjåfører som ikke kjenner at Tesla har en slik funksjon. Et spørsmål som meldte seg, er hvem som har ansvaret dersom noe galt skulle skje.

Arctic SharePoint Challenge ble i år arrangert for sjette gang. For første gang var alt basert på nettsky-utgaven av SharePoint.

– Det samme ser vi med kundemassen. Begrensningene ved online-utgaven viskes mer og mer bort, forteller Kjøniksen.

Stor åpenhet

– Det er veldig god stemning under konkurransen. Selv om man konkurrerer og også er konkurrenter i det daglige, kan man godt gå bort til et annet lag og spørre hvordan de har løst et problem, sier Tukkensæter.

Kjøniksen legger til at han syns amerikanere er mer åpne om hva de lager, gjennom blogger og lignende, enn det som er tilfellet med de norske utviklermiljøene.

Dommerne i årets konkurranse var enten Microsoft-ansatte eller Microsoft-MVP-er (Most Valuable Professional). Laget til Skill kom til finalen sammen med Puzzlepart og Point Taken. Etter deltakeravstemming var det Puzzlepart som gikk av med seieren.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.
Tekjobb
Se flere jobber
Jobbsøknad: Slik skiller du deg ut i den store bunken
Les mer
Jobbsøknad: Slik skiller du deg ut i den store bunken
Tekjobb
Få annonsen din her og nå frem til de beste kandidatene
Lag en bedriftsprofil
En tjeneste fra