Av Lillian Medby, Usability Specialist i konsulentselskapet NetLife Research.
MPX er bedre på kjøpeguide enn alle sine konkurrenter. Her er det lagt vekt på beskrivende overskrifter for produktene, som gir en pekepinn på hva brukerne, i sine situasjoner, bør velge:
”Jeg er student, og har lite penger. Jeg trenger en bærbar pc som jeg kan benytte først og fremst til oppgaveskriving og til Internett research. Hvilken pc passer for meg?”
- Svar: Kan studentmaskinen være noe for deg?
”Jeg skal handle inn 50 nye pc’er for mitt arbeidssted. Vi trenger noen kraftige pc’er med mye minne. Hva skal jeg velge?”
- Svar: Du bør se nærmere på vår ”Arbeidshest i stålchassis”.
MPX har også gode alternative kategoriseringer i tillegg til menyene. I tillegg til kategoriene pris, på lager osv. tilbyr MPX inndelinger i kategorier som for eksempel bestselgere og testvinnere.
Menysystemet til MPX er svært tydelig og lett å finne frem i. Det er gode sammenhenger mellom og markeringer i menyene. Menynavnene er også bedre beskrivende enn hos mange av MPX sine konkurrenter.
Hovedgrunnen til at MPX ikke stakk av med seieren er mangler i kjøpprosessen. Her savnes det informasjon om personvern, angrerett og salgsbetingelser. Kunden får heller ikke informasjon om leveringsdato. Fraktkostnader må ihht norsk lov oppgis før brukeren legger inn personlige data, og dette er kravet er ikke oppfylt her. Kjøp knappen er heller ikke tydelig nok.
Denne er utformet som en handlevogn. Selv om man kanskje tror det er ikke alle brukere komfortable med ikoner, spesielt ikke nybegynnere. Et tips er derfor å bytte ut ikonet med en tydelig "Kjøp" knapp. Det er også vanskelig å manuelt endre antallet varer i handlekurven: Man må trykke Enter etter endringen, og dette blir nok utydelig for mange brukere.
MPX er best på utforming av sidene og på å finne riktige produkter, men de taper på kjøpsprosessen. Det gjør Komplett til testens vinner.
MPX får dermed en totalscore på 51 av 76 mulige poeng, en score like bak Komplett på 67,1 %prosent.
Her kan du lese hele test-resultatet og se hvordan MPX scoret på hvert punkt.
NetLife Research er et uavhengig rådgivingsfirma innenfor Usability. Fagfeltet omhandler brukervennlighet og bruksopplevelse på web, software og andre digitale grensesnitt.
NetLife Researchs erfaring omfatter brukertesting, ekspertevalueringer, rådgivning i utviklingsprosjekt og redesign, og kurs. De har jobbet for flere av Norges største private bedrifter samt statlige departement og direktorater.