Trikkebilletten skal bli et radiokort, men RFID som billett på offentlig transport har trukket ut i tid over flere år.
Løsningen vil i første omgang vil gjelde for Stor-Oslo Lokaltrafikk (SL), NSB lokalt og Oslo Sporveier. Over en million mennesker vil bo i området der RFID-løsningen skal tas i bruk som har fått navnet Flexus.
Da digi.no første gang skrev om den elektroniske billettløsningen i desember i 2004 sa prosjektleder Jørn Hanssen i Oslo Sporveier at det ville være klart til høsten 2005.
Les også:
- [05.11.2008] London faser ut «Flexus»-systemet
- [04.11.2008] 8.000 på det nye Flexus-kortet
- [25.07.2008] IBM skal sikre norske egg og koteletter
- [04.12.2007] Elektronisk billett klart til sommeren?
- [03.04.2006] RFID-billetter neppe klare før 2007
- [09.01.2006] Nye problemer for RFID-baserte billetter
- [29.12.2005] Trikkebillett med RFID trekker ut
- [18.07.2005] RFID som billett på offentlig transport
- [23.12.2004] Trikkebilletten blir et radiokort
Opplegget bak Flexus er at man kan reise fritt på tvers av transportformer med ett og samme elektroniske billettkort. Porblemet kommer når de tre partene skal bli enige om betalingen. Der har det ikke vært klart.
Alle stasjonene vil bli utstyrt med nye salgsautomater og validatorer som godkjenner kortet.
Aftenposten skrev i går at billettprosjektet i Oslo er i ferd med å rakne fullstendig. En intern e-post avslører at frontene er steile mellom partene NSB, Ruter og Kollektivtransportproduksjonen (KTP), tidligere Oslo Sporveier.
Men KTP-sjef Trond Bjørgan sier nå at de skal levere sin del av systemet til Ruter 17. oktober.
Direktør i Ruter, Bernt Reitan Jenssen forventer levering av et system som kan fungere sammen med NSBs og Ruters systemer.
- Vi legger alt tenkelig press på KTB, som skal levere varene, sier han til Aftenposten.
De tre partene har et felles ansvar, men trolig er det leverandøren av det nye betalingssystemet som er årsaken til utsettelsen.
Oslo Sporveier har inngått avtale med franske Thales e-Transactions på innføring av det nye betalingssystemet. Investeringene vil beløpe seg til vel 200 millioner kroner i systemkostnader.
Bjørgan mener Thales har levert et system med mange feil, og bekrefter konflikt med leverandøren om hvem som skal betale retningen for ekstra utgifter. Han utelukker ikke at det ender med rettssak.
Totalt omsatte Thales for 97 milliarder kroner i 2007. Divisjonen som selger transportsystemer omsatte for 26 milliarder kroner. Totalt hadde de et driftsrsultat på 6 milliarder kroner for 2007.