Tidal har hittil skilt seg ut fra andre strømmetjenester ved å være reklamefri, for heller å satse på bedre lydkvalitet mot å ta seg litt bedre betalt.
De har tidligere argumentert mot en egen gratisversjon, fordi de mente abonnementsavgift er mer økonomisk fordelaktig for artistene, ifølge Store norske leksikon.
Ikke desto mindre varslet de i går lansering av nettopp et gratistilbud. Abonnementet, som heter Tidal Free, er reklamebasert.
Først i USA
I første omgang er dette kun tilgjengelig for amerikanerne, som ifølge en pressemelding får adgang til hele musikkatalogen og spillelister og det de kaller «begrensede avbrudd» i lyttingen for å servere annonser.
– Free er kun tilgjengelig i USA ved lansering, og vi vil varsle brukere når det vil være tilgjengelig på andre markeder, blir det opplyst på tjenestens norskspråklige nettsider. Vi merker oss at de skriver «når» og ikke hvis.
Tidal beholder samtidig sine øvrige tilbud. Det vil si et reklamefritt hifi-alternativ som koster 99 kroner i måneden, samt hifi pluss-abonnement med enda bedre lydkvalitet til 199 kroner.
Dette skjer mens konkurransen i markedet ser ut til å hardne til. Flere av de større tilbyderne har nylig lansert strømming i høyoppløst lydkvalitet. Tidal har lenge satset på tapsfri musikk for hifi-interesserte. Det er noe både Spotify og Apple Music har begynt å rulle ut i 2021.
Har gjort Chat GPT til en bedre kode-assistent