Microsoft lansert i går Windows Live OneCare, selskapets sammensatte sikkerhetstjeneste for amerikanske sluttbrukere av Windows. Dette var to dager tidligere enn forventet. Tjenesten inkluderer programvare og support som skal hjelpe brukerne med å beskytte og vedlikeholde deres PC-er.
Pakken inkluderer beskyttelse mot blant annet virus, spionvare og spam, i tillegg til en toveis administrert brannmur som stadig vskal bli oppdatert av Microsoft. Det satses mye på automatikk og at løsningene ikke skal kreve mye brukerinteraktivitet eller -godkjennelse.
Ifølge Ryan Hamlin, daglig leder for Microsoft Technology Care & Safety Group, er antispam- og antiphishing-teknologiene egenutviklede, men mottar data også fra andre leverandører. Virusteknologien er basert på oppkjøp Microsoft tidligere har gjort, men denne skal ha blitt videreutviklet. Antispionvaren er basert på Giant, som Microsoft også har kjøpt, mens en løsning for innholdsfiltrering er egenutviklet.
Løsningen for sikkerhetskopiering og gjenopprettelse skal gjøre det mulig å kategorisere filer etter ulike egenskaper og sikkerhetskopiere disse.
I tillegg er løsninger for blant annet ytelsesoptimalisering inkludert. Dette inkluderer en løsning som en gang i måneden skal slette unødvendige, temporøre filer, i tillegg til å defragmentere harddisken.
Dessuten inkluderer tjenesten, som koster 50 dollar i året for en lisens som gjelder for inntil tre PC-er, gratis support per telefon, chat og mail.
Gina Narkunas, produktsjef for Windows Live Protection i Microsoft, fortalte til digi.no tidligere i år at brukerne kan benytte supporttjenesten så ofte de vil. Med tjenesten vil Microsoft hjelpe til med å identifisere problemet, og er det knyttet til OneCare, vil brukeren også få hjelp til å løse det.
Hamlin sammenligner OneCare for Windows med at mange overlater service på bilen til et verksted.
- Brukerne betaler for å slippe å tenke på dette selv. Det blir som å beta for oljeskift på bilen, sier han.
Windows-brukere i andre land enn USA vil ikke bli tilbudt OneCare med det første. Hamlin fortalte digi.no tidligere i år at selskapet innen et år vil begynne å rulle ut tjenesten i andre land innen de neste 12 månedene. Dette bekreftes i en pressemelding i forbindelse med gårsdagens lansering. Før den tid vil det trolig bli gitt ut betautgave av OneCare tilpasset de forskjellige landene tjenesten etter hvert skal lanseres i. Den amerikanske utgaven av OneCare har vært tilgjengelig i en betaversjon siden november i fjor.
Ifølge Hamlin skyldes den sene lanseringen i andre land at policyene i produktet først må tilpasses lokale tjenester og ønsker. I tillegg fortalte han at det tar tid å oversette et så stort produkt til de lokale språkene.
Dette kan gi de etablerte selskapene innen denne bransjen et forsprang. Både Symantec og McAfee skal i løpet av høsten tilby tilsvarende produkter.