Styret i Yahoo utnevnte i går ny toppsjef etter å ha jaktet i to måneder: 60 år gamle Carol Bartz tar over etter gründer Jerry Yang som har hatt jobben i 18 måneder. Den fremste interne kandidaten til toppsjef i Yahoo, Susan Decker, selskapets president og langvarig nær medarbeider av Yang, forlater Yahoo.
Bartz var visepresident og markedssjef i Sun – og kollega til dagens toppsjef Eric Schmidt i Google – da hun i 1992 tok over som toppsjef i Autodesk, verdens største leverandør av verktøy innen dataassistert konstruksjon. Hun hevdet seg i det som ble kalt en eksentrisk og kreativ kultur, og styrte Autodesk helt fram til april 2006. Hun roses spesielt for å ha holdt Autodesk samlet både under dotcom-perioden, da presset var stort på etablerte IT-eksperter og -ledere til å prøve det nye, og under den påfølgende utfordrende tiden etter at boblen sprakk.
Mens Bartz ledet Autodesk, økte årsomsetningen fra 285 millioner dollar til 1,5 milliarder. Hun er fortsatt styreleder i selskapet.
Bartz har stått på de fleste kjendislistene fra amerikansk næringsliv: «50 Most Powerful Women in Business» i Fortune, «50 Women to Watch» i Wall Street Journal, «The World’s 30 Most Respected CEOs» i Barron’s, «World’s 100 Most Powerful Women» i Forbes, og så videre. Hun er utnevnt av George W. Bush til medlem av «Council of Advisors on Science and Technology», og har styreverv i Cisco, Intel og NetApp.
Bartz har også vist personlig styrke: Hun fikk diagnosen brystkreft dagen etter at hun begynte i Autodesk. Da hun kom på jobb fire uker etter det som beskrives som en «omfattende operasjon», ble hun møtt med enda mer skepsis enn på første dag. Hun vant respekt ved ikke å slå ned på kreativiteten, men forene den med funn forretningsdrift.
Yahoo har ikke akkurat latt Bartz boltre seg i mediene etter utnevnelsen: Hennes saftigste uttalelse kom i en konferansesamtale der hun fortalte at hun har mange ideer, og at Yahoo har mange ressurser «som, for å være ærlig, kunne hatt behov for litt ledelse». Alle forespørsler om intervjuer er avslått.
Yahoo er USAs største nettsted, med 146 millioner unike amerikanske besøkende i måneden. De tjener likevel langt mindre enn Google på sine annonser, har hatt problemer med å fornye seg, og har blant annet ikke greid å fange opp bølgen innen sosiale tjenester.
Bartz ble presentert av Yahoos styreformann Roy Bostock som nettopp det selskapet trenger: En person med solid ekspertise innen ledelse og teknologi, og som kan betrakte Yahoo fra nye og uventede vinkler.
Analytikere erkjenner at Bartz nyter betydelig respekt blant både investorer, partnere og konkurrenter. Samtidig understrekes det at Yahoo står i en spesielt vanskelig situasjon, og at prognosene ikke er lystige. At hun ikke har erfaring med verken forbrukermarkedet, Internett eller medier og annonsesalg, forutsettes løst ved at hun trekker veksler på andre.
Gartner-analytiker Allen Weiner tror Bartz kan spille den samme typen «foreldrerolle» i Yahoo som Eric Schmidt har spilt i Google.
At både Yang og Decker forlater Yahoo betraktes som en fordel når Bartz skal rydde opp i det betente forholdet til Microsoft, og svare på forslaget om nærmere samarbeid innen søk, et forslag Microsoft-sjef Steve Ballmer gjentok så seint som i forrige uke.
Yahoo-aksjen økte fra 12,10 dollar til 12,40 dollar da utnevnelsen av Bartz ble kjent.
Les også:
- [28.05.2009] Prater fortsatt «litt» med Microsoft
- [28.01.2009] Dundrende underskudd i Yahoo
- [07.01.2009] Lønnsomt å kutte ut egen e-postserver
- [18.12.2008] Yahoo-utspill styrker personvernet
- [01.12.2008] «Fri diktning» om avtale Yahoo-Microsoft
- [20.11.2008] Ikke f... om Microsoft kjøper Yahoo