Knut Magne Risvik, som var med å etablere suksessbedriften Fast Search & Transfer i Trondheim i 1997, er nå rekruttert som sjefsarkitekt til Yahoo i California. Han går fra stillingen som utviklingssjef i Fast, men vil fortsatt ha en fremtredende rolle lokalt i Trondheim.
Bakgrunnen for Risviks store karrierehopp er Internett-gigantens kamp om Internett-søk. Søkemotorene har tatt over som den primære måten å navigere Internett på - noe som har gjort Google til konge.
Det er Yahoo som har bygget Google, men etterhvert som Googles eget nettsted, Google.com stjal stadig flere brukere, ble de to selskapene konkurrenter.
Fastavdelingen i Trondheim solgte sin internett-søkemotor som utgjorde halvparten av selskapet til Overture for ett år siden for 530 millioner kroner, men kjøpte tilbake Altavistas søkesystemer for bedrifter i sommer med 200 bedrifter i porteføljen.
Yahoo kjøpte først søkeselskapet Inktomi og så Overture. Selskapet sitter derfor i dag med hele tre av Googles konkurrenter - og tre utviklingssjefer. Overraskende er det nordmannen, ikke en av de to amerikanske, som får den nye lederjobben.
Risvik står ovenfor en svært komplisert sjongleringsjobb. Han skal ikke bare slå sammen de tre søkemotoren til en felles, ny søkemotor for Yahoo. Både Inktomi og Fasts Alltheweb.com leverer søketreff til mange andre nettsteder og kan derfor ikke legges ned.
- Vi har i dag tre store teknologibaser som vi ønsker å få mest mulig ut av, og som jeg vil være ansvarlig for rådgivning og videre utvikling på, sier Knut Magne Risvik til digi.no.
Risvik vil dermed ha et overordnet teknologisk ansvar for Yahoo-avdelingen i Trondheim som består av 35 personer og som jobber med bedriftsplattformen og for 100 personer i Yahoo med teknologiplattformen og søkemotoren Inktomi.
- Jeg tar sikte på å jobbe på Fastkontoret på dagen, og mot Yahoo på telefon til California på kvelden, sier ettbarnsfaren Knut Magne Risvik til digi.no
Risvik blir en virkelig langpedler, for han skal "pendle" til California en gang i måneden, og være der mellom en til to uker av gangen. Han blir ansvarlig for all søketeknologi i Yahoo.
Risvik har mange tanker rundt hvordan det populære søkeselskapet skal bli enda bedre. Ikke minst når det gjelder samtidsinformasjon med tilgjengelighet hvor som helst og når som helst med null forsinkelse. Personalisering er en annen side Risvik ønsker å utvikle som han betegner som en enormt stor oppgave. Han legger vekt på bedre søketjenester som personlig preferanser, søk i historikk og personligdata. Når for eksempel en person søker på påskeferie, skal søkeren automatisk komme inn i sitt personlige søk.
- Vi står overfor store endringer, der vi går fra å være store serverfarmer til å bli smarte agenter, forteller han.
Det er mye ugjort, og det er først nå søk-tjenester begynner, mener han. Ifølge analyseselskapet Gartner er søk den mest brukte programvaren som til og med har slått epost-funksjonen. Halvparten av søkerne som nå kommer har en kommersiell hensikt, der de som ruter inn til en konsument får en bit av kaka.
Risvik erfarer en sterk stigning i søk etter produktnavn i kommersiell hensikt, som for eksemepl reisetjenester. Før jul er det gjerne CDer og Xbox som topper statistikken.