På 90-tallet jobbet Pål Roppen og Petter Gudmundseth i syv år sammen i reklamebyrået JBR, inkludert en periode etter at JBR ble kjøpt av amerikanske McCann.
Etter at Roppen hoppet over i internettbransjen, ble Gudmundseth værende igjen. Gudmundseth var ansvarlig for McCanns virksomhet i Nord-Europa samtidig som han ble en del av den globale ledergruppen i McCann. Han har de siste fire årene arbeidet som konsulent og rådgiver, blant annet ni måneder som toppsjef i Bates Gruppen, en konkurrent av JBR McCann.
Nå starter han i Itera-selskapet Gazette, samtidig som han får det overordnede ansvaret for nettkonsulentselskapet marchFIRST.
- Gazette, som til tross for et vanskelig marked har klart seg bra, må være Norges best bevarte hemmelighet, sier Gudmundseth i en pressemelding. Han legger til at det ikke holder med programerklæringer om at målet er å konkurrere med de største og beste kommunikasjonsselskapene i landet.
- Norge mangler kommunikasjonsselskaper som har høy faglig kompetanse både innenfor reklame, PR og digital kommunikasjon. Her har Gazette og marchFIRST et solid fundament, sier Gudmundseth. Han erstatter nåværende Gazette-sjef Leiv Kreyberg, som vil jobbe videre med konsernrelaterte oppgaver og rapportere direkte til konsernsjef Arne Mjøs.
Adm.dir. i marchFIRST, Odd Martinsen, vil rapportere til Petter Gudmundseth.
- Vi har vært på leting etter en leder med lang og bred erfaring fra kommunikasjonsindustrien, sier konsernsjef Arne Mjøs.
- Petter Gudmundseth overgår de fleste. Han vet hvor skoen trykker, hva som må til for å løse de utfordringene som kommunikasjonsbransjen, norsk næringsliv og offentlig sektor står overfor. Vi har store forventninger til denne satsingen, sier Mjøs.
- Dette er en logisk handling for oss, sier Odd Martinsen i marchFIRST til digi.no. Han har ingen problemer med å få en overordnet i Gudmundseth som han også kjenner fra før.
- Det går fryktelig bra om dagen. Det er selvfølgelig ikke det samme som for to år siden, men vi tror vi har funnet en nisje som fungerer. Sammen med Gazette kan vi utnytte markedet mye bedre og benytte kapasitet hos hverandre, sier Martinsen som ikke har planer om å ansette nye folk i 2003.
- Vi tror det fremdeles blir tøft i år, og det vil fortsatt være snakk om en konsolidering innen bransjen. Vi er kommet dithen at hvis du er en primærleverandør og er blant dem som har fått oppdrag av en viss størrelse den siste tiden, da har du muligheter fremover. Har du ikke, så blir det verre, mener Martinsen.
Samtidig med at Gudmundseth kommer inn, forsvinner Pål Roppen ut av Itera og konserndirektørstillingen. Han slutter i forbindelse med en omstrukturering i konsernet.
- Dette er helt udramatisk. Jeg har valgt å satse på fremtidige utfordringer utenfor Itera-systemet. Det har vært veldig spennende det siste halvannet året jeg har vært i konsernet, sier han.
Roppen forteller at han blant annet har tilbragt et halvår i Sverige hvor han hadde gjestespill i rågivingsselskapene Service Management Group og Agens. Nå vet Roppen ikke helt hva han skal gjøre, men sier han har noen alternativer.
- Jeg kommer til å holde meg innenfor kommunikasjonsbransjen. Det kan godt hende jeg starter noe selv, og det kan godt hende jeg finner på noe som har en forbindelse med Itera, sier Roppen som er godt fornøyd med den løsningen som Itera har valgt, både når det gjelder valg av sjef og integrasjonen mellom Gazette og marchFIRST.
- Jeg er veldig happy med den løsningen. Jeg har jo vært en pådriver i å få i stand dette samarbeidet, hvor man får en som skal være operativ for begge selskapene, sier han.
- Jeg kjenner Petter godt og er hellig overbevist om at han er mannen. Han er en leder som tør å ta beslutninger og har alltid vært en sentral pådriver innen digitale satsinger. Hvis han ikke har svaret selv, har han gode og dyktige mennesker med seg som kan støtte ham, mener Roppen.